De braadzak met kippenpootjes in de combimagnetron staat bol, kan dat kwaad, kan de zak klappen?

Had ik eerst gaatjes moeten prikken in de braadzak?
Gisteren voor het eerst geprobeerd, maar de pootjes kwamen er uit als luciferhoutjes. Had nog nooit van braadzak gehoord. Het gaat om een Bosch CMA583MS0, de handleiding is een boekwerk maar over pootjes in een braadzak is niets te vinden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
7.4K
Utrecht
5 jaar geleden
Wat zegt de gebruiksaanwijzing van de braadzak?
Lijkt me meer relevant dan het merk en type van de combimagnetron.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Utrecht: de sac cuisson zegt dat ik de zak moet sluiten met een clip régulateur de vapeur. Hoe ziet zo'n ding eruit? Na bereiding de zak aan de koude zijde vastpakken. Zijde was helemaal niet koud, mijn vingers zijn al verbrand, die vapeur zal ook nog wel komen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Utrecht, de gebruiksaanwijzing van de combi bevat 20bladzijdes met kookprogramma's, kookmanieren, wel of niet in een open vorm, wel of niet in een braadzak, de poularde met de borst naar beneden, gaatjes prikken in een ganzenbout, zwoerd van het vlees naar boven, patat frites en croquetten niet op elkaar leggen. Maar niets over een braadzak waarvan het lijkt dat die ontploft.

Het beste antwoord

Nee hoor, je hoeft echt geen gaatjes in de zak te prikken! De zak hoort juist iets op te bollen en hij zal zeker niet klappen.
Feitelijk moet er stoom opgebouwd worden en juist dit braadstomen wat je doet, zorgt dat de kip lekker mals wordt en niet uitdroogt.

Maak een lekkere kruidenmix van kruiden die je lekker vindt bij kip en meng die. Doe de kippenpootjes in de zak en strooi er de kruiden bij. Vet of olie hoef je er niet bij te doen!
Een stukje ( kruidenboter) mag uiteraard wel als je de botersmaak onmisbaar vindt. maar is niet echt nodig.
Zijn de kruiden bij de kip, bind de zak dan dicht met de clip die erbij zit en schud/ kneed de zak door, opdat de kruidenmix met alle kip in aanraking komt.
Leg de zak dan in een braadslee en zorg dat je wat ruimte overhoudt omdat de zak iets omhoogkomt, zet hem wat lager in de oven dan normaal.

Als allles in ong. 1 uurtje (zonder magnetron erbij) bruin en gaar is, haal je de zak uit de oven en snijd hem open bij de clip. Pas wel op voor de hete stoom die uit de zak ontsnappen zal!
amc
5 jaar geleden
amc
5 jaar geleden
Je kunt aan de braadzak ook een lepeltje water toevoegen om te bevochtigen. Je kunt ook altijd een paar gaatjes in de bovenkant van de zak prikken, om de condens meer af te voeren, het is echter niet direct noodzakelijk mocht je het een keer vergeten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zie geen clip, ik had het zakje goed dichtgeknoopt. Mijn man kookt altijd maar die ligt momenteel zwaar ziek in het Meraner Krankenhaus Franz Tappeiner.
Ik heb het zeepbakje van de vaatwasser ook al geruïneerd en de stofzuiger blaast ipv dat die zuigt.
amc
5 jaar geleden
Op deze site staat ook een video met de clip, zoals hij eruit ziet.
https://www.toppits.nl/nl/Braadzakken-2in1-2175,10871.html De clips moet je niet echt als 'clip' zien, het zijn eerder strips , gemaakt van hittebestendige kunststof ( meer dunne soort folie/plastic) .
Ze zitten altijd bij braadzakken maar je ziet ze snel over het hoofd. Tegenwoordig zijn ze blauw, maar vroegere verpakkingen hadden transparante strips die niet opvielen. Ze zaten wel aan elkaar vast mochten er meerdere zakken inzitten, soms zitten ze om de zakken heen en soms zitten ze verpakt in een piepklein zakje wat er los bij zit. De strip vouw je om het uiteinde van de zak en dan steek je de punt door een gleufje, waarvan er meerdere in de strip zijn aangebracht. Dan trek je hem goed aan en hij zal uit zichzelf niet meer open kunnen gaan. Hij laat dan toch iets druk ontsnappen tijdens het braden, maar zal niet lekken. Werkt als een soort ventieltje. Veel sterkte met jouw man!
amc
5 jaar geleden
Wt betreft het blazen van de stofzuiger ipv zuigen; soms zit er een tweede opening aan de stofzuiger en die blaast inderdaad. dan heb je dus de verkeerde gebruikt.
Kan ook zijn dat er een verstopping in de flexibele slang zit en sommige stofzuigers hebben een speciaal knopje waarmee je de blaasstand kan activeren, handig om ergens stof uit te blazen of een luchtbed op te pompen e.d.
Er bestaan dus wel degelijk stofzuigers die een blaasfunctie hebben, dat zal op de gebruiksaanwijzing te lezen zijn hoe die werkt en hoe je hem activeert. Handleidingen kan je ook van internet downloaden als je hem kwijt bent..maar dat wist je ongetwijfeld al. ;-)

Andere antwoorden (1)

Ja, gaatjes prikken in de braadzak, niet te klein. Bol staan moet niet. Ei kan ook klappen.