Hoeveel bruine basterd suiker moet ik gebruiken om 250 gram kristalsuiker te vervangen?

Ik ga een natte cake maken op basis van dit recept:
250 gram zelfrijzend bakmeel
250 gram boter
250 gram suiker
3 eieren
snufje zout

Ik voeg waarschijnlijk ook nog een klein beetje van iets toe om de smaak. Ik denk gember stukjes en (droge) kokos rasp. Sowieso zal het een (semi) droge toevoeging worden en geen natte producten zoals fruit oid.

Hoeveel gram bruine basterd suiker moet ik gebruiken om 250 gram kristalsuiker te vervangen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
9.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou zeggen: Iets minder, maar hoeveel minder weet ik niet, https://nl.wikipedia.org/wiki/Basterdsuiker
Er gaat invertsuiker bij en aangezien dat zoeter is dan tafelsuiker is basterdsuiker ook zoeter.

Antwoorden (3)

evenveel dus 250 gram.
anneliez
6 jaar geleden
Je weet hoe beslag voor cake proeft, meet gewoon 250gr bastard suiker af, want (witte)bastard suiker is gewoon gemalen kristalsuiker, dus het is om het even. Nu is bruine bastard suiker gekarameliseerd en heeft een andere smaak. Voeg dan daarom de suiker op smaak toe, dus voeg je eerst iets van 125gr toe, even proeven, daarna wat erbij, weer even proeven totdat je het goed vindt, sommige gooien er nog twee appels bij voor het zurige wat het weer minder zoet maakt, anderen weer één, en de ander geen. Het is een beetje fingerspitzengefühl. Het antwoord is exact 250gr. omdat het zo in het recept staat en suiker = suiker, maar ik zou het zuinig op smaak toevoegen.

Als alternatief zou je het wetenschappelijk kunnen benaderen door de suiker in stages toe te voegen en noteert hoeveel je precies toe hebt gevoegd, beetje beslag uitnemen, dat in zo'n muffin bakje doen(cijfer aan de onderkant schrijven), weer wat meer suiker erbij en noteren, beetje beslag uitnemen, en in zo'n muffin bakje doen etc. zodat je 8 of negen variaties hebt, die bak je tot kleine cakejes, en welke het lekkerste smaakt daarvan kijk je op de bodem welk cijfer deze heeft, en in je notities vind je dan terug hoeveel suiker in die fase is toegevoegd. Tegen: je 'verspeelt' 1 cake á €6 Voor: je hebt het lekkerste cake recept die je voortaan altijd kunt maken.
Veel succes met je natte cake!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Basterdsuiker
Er gaat ook invertsuiker bij en aangezien dat zoeter is dan tafelsuiker is basterdsuiker ook zoeter.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar daar tegenover staat dat basterdsuiker iets meer vocht bevat :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt. Plus
Cake wordt inderdaad smeuïger door basterdsuiker te gebruiken ipv kristalsuiker.
Gebruik je witte basterdsuiker, dan kan je 1 op 1 vervangen. Bruine basterdsuiker wordt weer zoeter van smaak omdat hieraan niet alleen suikerstroop is toegevoegd (zoals in witte) maar ook lichtbruine karamel. Hoe langer de karamel wordt doorgekookt, hoe donkerder de bruine basterdsuiker zal worden, maar dus ook zoeter hij zal smaken. Basterdsuiker bevat dan ook meer vocht dan gewone suiker maar dat is bij natte cake niet direct een probleem ;-)

De smaak zal echter wel zoeter zijn, dus ik zou de verhoudingen iets veranderen. Je kunt bijv. 225 gr. donkerbruine basterdsuiker nemen en blijven bij 250 gr. bloem en boter.
Wat echter ook lekker is; 220 gr. boter, 200 gr. basterdsuiker, 4 eieren en 275 gr. zelfrijzend bakmeel of bloem met 1 theel. bakpoeder en het is helemaal lekker als je er dan 100 gr. Griekse yoghurt bij doet. Ook niet vergeten er een beetje zout bij te doen.
Houd je sowieso niet van erg zoet, dan is het erg lekker om er dan een citroencake van te maken door er citroensap en geraspte citroenschil van 1 citroen bij te doen. . Doe je er yoghurt bij, dan is het raadzaam om er ook 1 theel. zuiveringszzout aan toe te voegen om extra rijsvermogen bij een zuur product als yoghurt te krijgen.
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mooie tips, bedankt. Plus.