ik heb een gekookte zalm gekocht op vel hoe maak ik hem klaat of hoe serveer ik hem?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
6.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedoel je niet gerookte zalm? Die kun je op taaloze manieren serveren: op toastjes, door de pasta, door een salade etc. Google op gerookte zalm en je vind honderden recepten.
Persoonlijke tip: snij een bagel doormidden, doe er cottage cheese en wat dille op en een plak zalm.

Antwoorden (2)

Ik neem aan dat je gerookte zalm op vel gekocht hebt. Zalm kook je namelijk niet...je pocheert hem dan. Meestal is het vel er dan ook niet meer aan.

De gerookte zalm kan zowel koud als warm gegeten worden. Neem de filet een half uur van tevoren uit de koelkast. Verwijder het vel voor gebruik, de vis is namelijk al gaar. Je kunt hem ook met vel verwarmen, maar dan kan je het vlees er beter met een lepel afscheppen als hij warm is. Verwarm de oven op 200 graden C. en verwarm de zalm zo'n 6 min. in het midden van de oven. Je kunt hem ook op een voor de magnetron geschikt bord leggen en hem dan anderhalve minuut bij 600 Watt verwarmen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Je serveert hem vervolgens met een lekkere warme of koude saus, ligt eraan of de zalm warm gemaakt is of niet.
Een simpele koude saus; Klop zure room op met wat citroensap en suiker, of meng zure room met wat mosterd, citroensap, honing, citroenrasp en breng met wat zout op smaak. Schep een lepel over de zalm en strooi er gehakte bieslook of dille over.
Warm is hij lekker met bijv. een Hollandaisesaus of alleen een plakje citroen.
amc
6 jaar geleden
Gerookte zalm hoef je niet meer te bereiden. Het is klaar voor gebruik. Haal het uit de koelkast en laat op kamertemperatuur komen. Verwijder het vel en snijdt er smalle reepjes van in de sla als maaltijd, ook op de al dan niet geroosterde boterham is het heerlijk als lunch bv. Door de pasta wordt het ook vaak gegeten.
Een echt heerlijk recept is met asperges, de witte, nog een paar maanden en in mei zijn ze er weer, ik kan het aanraden:)

Mijn favoriet is op toastjes met een beetje dille erop en een glas wijn. Heerlijk!