Hoe krijg ik mijn suiker los?

Als mijn suiker, kandijsuiker, te lang ongebruikt inloggen mijn kast blijft staan wordt deze erg hard. Weet iemand hoe ik die harde blok kan 'fijnmalen'?

Toegevoegd na 51 seconden:
Inloggen moet gewoon in zijn. Mijn excuses

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
11.2K
Erna55
7 jaar geleden
Staat er " kandijsuiker" op de verpakking ?

Antwoorden (2)

In een zak doen en met een hamer er op slaan.
Zorg dat kandijsuiker zo luchtdicht mogelijk afgesloten is. Suiker trekt vocht aan en dat maakt dat suiker aan elkaar gaat plakken.
anneliez
7 jaar geleden
Kandijsuiker is niet als losse suikerkorrels te koop, het is een manier om suiker te verwerken tot een harde stof. Het is een bepaalde kristallisatiemethode om bijv. rietsuikerklontjes te maken.
Ik neem dus aan dat je basterd- of rietsuiker bedoeld?

Suiker wordt hard omdat het vocht eruit is getrokken...het is dus zaak om het vocht terug te brengen in de suiker. Om hard geworden suiker zacht te krijgen kan je verschillende methodes toepassen;

Doe het in een schaaltje en zet dit enkele seconden in de magnetron.
Doe het in een schaaltje en bedek het met een vochtige theedoek...na een nachtje is hij weer losser.
Doe het in een afsluitbare zak (bijv. zip-lock) en doe er een verse boterham bij , een schijfje appel kan ook maar ook marshmallows gaan goed. Het duurt een paar dagen maar hij wordt wel zachter.
Ik heb mijn basterdsuiker altijd in een glazen pot staan met enkele marshmallows erbij. Dit voorkomt dat hij hard wordt. Neem niet de spekkies maar de echte marshmallows. Bij spekkies werkt het niet. Vervang ze na geruime tijd door verse en eet ze alsnog op ;-)
Soms komen er dan wel wat kleinere klontjes in, maar die wrijf je zo los met een lepel.
amc