hoelang kan ik mijn koekjesdeeg laten stollen?

een koekjesdeeg met suiker, zelfrijzende bloem, eigeel en boter

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
5.5K

Antwoorden (2)

Voor gewone zandkoekjes moet het deeg na het kneden even rusten en afkoelen in de koelkast. Bedoel je dit met stollen? Meestal is een kwartier het minimum maar het is beter om het zo een half uurtje te laten liggen... verpakt in huishoudfolie.

Toegevoegd na 21 minuten:
Het best vorm je van het deeg een plak...die is sneller koud dan een bol deeg. Vooral omdat er zelfrijzend bakmeel inzit mag het niet al te lang rusten...de rijzende werking wordt dan minder. Zou het deeg met alleen gewone bloem zijn gemaakt, dan zou dit niet uitmaken en kan het lang in de koelkast liggen.
amc
7 jaar geleden
Als je het deeg in een rol inpakt in verhoudfolie kan je dit makkelijk een week of twee in de koelkast bewaren.
Ik doe dit ook regelmatig en vooral met de feestdagen in aantocht liggen er steeds meerdere rollen van een soortgelijke degen in mijn koelkast. Deze rollen hebben de diameter van de grote van de gewenste koekjes, wanneer je dan koekjes wil gaan bakken hoef je het deeg maar in plakjes te snijden en op een bakplaat te schikken en afbakken. wat je wel best doet is het deeg op de bakplaat een half uurtje te laten staan tot het deeg kamertemperatuur heeft gekregen en dan de voorverwarmde oven inschuiven en bakken maar....
Succes met de koekjes en smakelijk....