Weegt een kilo ei hetzelfde als een liter ei?

Getikt ei dus.voor te bakken

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
6.8K

Antwoorden (2)

Dat is een grappige vraag, maar het antwoord is eigenlijk vrij simpel. Je moet alleen weten dat een liter water precies een kilo weegt. Het soortelijk gewicht van water is dus 1.
Als iets zinkt, heeft het dus een hoger soortelijk gewicht dan water.
Drijft iets, dan is het soortelijk gewicht lager.
Ei zinkt. Wel langzaam, maar het zakt naar de bodem in een pannetje water.
Kortom: Een liter ei is zwaarder dan een kilo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat scheelt niet veel.

Er zijn verschillende onderzoeken naar gedaan. In 1949 publiceerde A.L. Romanoff en A.J.Romanoff het boek "The Avian Egg" en vermelde daarin een waarde van 1,033 1,033 kg/liter als de dichtheid van de inhoud van een vers kippenei.