Hoe werkt de pizzastand van een oven?

Ik heb een oven met de pizzastand. Hoe lang en op welke temperatuur moet de oven op die stand? Symbool: Bijlage

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
39.6K
Inekez1
7 jaar geleden
Dat ligt aan het soort pizza (dikte, grootte, merk) en soms ook aan de grootte en vermogen van je oven. Kijk in de gebruiksaanwijzing van je oven hoe je de 'pizzastand' moet gebruiken.
paulus811
7 jaar geleden
Volgens mij is dit het symbool voor de heteluchtfunctie en heeft het niets met pizza te maken.
paulus811
7 jaar geleden
Overigens doe ik een pizza 10-12 min in een oven van 230 graden als deze vers is en 20 minuten als deze bevroren is. Oven wel eerst goed voorverwarmen tot deze temperatuur.
amc
7 jaar geleden
@paulus811;
Er is dus wel degelijk een pizzastand op moderne ovens! Deze hebben veel meer functies dan alleen hete luchtstand. De dikke streep onder de ventilator betekent dat er extra onderwarmte wordt bijgegegeven. Een dikke streep boven de ventilator betekent meer bovenwarmte en ja, je hebt ook nog een dikke streep zowel boven als onder de ventilator.....dan heb je dus beide in combinatie met hete lucht.
paulus811
7 jaar geleden
amc, dat zal best maar het icoontje stelt niet een pizza voor. Mijn oven heeft ook een pizzastand, maar dan via een programma.
amc
7 jaar geleden
@paulus, ik beweer ook nergens dat de streep een pizza voor moet stellen. Het geeft alleen de extra ovenwarmte positie aan onderin de oven.
Elke oven heeft een eigen manier om de pizzastand aan te geven en velen hebben hiervoor een logo dat op het aangegeven symbool lijkt of hetzelfde is.

Antwoorden (1)

Bij een oven met pizzastand geeft de oven niet alleen hete lucht maar ook meer onderwarmte, zodat de bodem beter gebakken wordt. Deze wordt zo extra krokant. Het is dus een combinatie van hete lucht en onderwarmte.

Een verse pizza bak je altijd op de laagste hoogte, dus onderin de oven. De temperatuur kan het beste op 180-200 graden C. zijn ingesteld. De baktijd zal zo'n 20-30 min. zijn. Bak je op 2 niveaus dan schuif je het tweede blik op inschuifhoogte 3 en kan de temperatuur hetzelfde blijven. De baktijd zal echter vaak wat langer zijn.

Bij diepvriespizza's met dunne bodem is de temperatuur zo'n 200-220 graden C. en is de baktijd ong. 10-20 min. op 1 niveau.....20-30 min. met blikken op twee niveaus.
Diepvriespizza's met dikke bodem bak je met een temperatuur van 180-200 graden C. Op 1 niveau duurt het dan 20-30 min...op 2 niveaus is de baktijd ca. 25-35 min.

Ik kan geen exacte temperaturen/ tijden aangeven omdat elke oven weer anders is. De ene is heter of minder heet dan een andere oven op dezelfde stand. Ik heb zelf een loeihete turbo-oven en ben er inmiddels achter dat ik hem altijd minder hoog moet instellen als wordt aangegeven in recepten. Je moet namelijk elke oven opnieuw leren kennen en er ervaring mee krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Even voor alle zekerheid; de aangegeven data hierboven zijn dus voor de pizzastand.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij mijn oven moet ik bij de pizzastand een speciale pizzaplaat gebruiken. Ik moet ook het gewicht ingeven de oven berekent dan zelf de tijd. De bodem wordt krokanter en de pizza is sneller gaar. Ik heb de plaat los gekocht.