Hoe lang is verse zalm houdbaar in de koelkast?

Ik heb gisteren een halve kilo zalm gekocht op de markt, in snippers in de vorm van lange dikke stroken.
Ik zou het vandaag klaar maken, maar mijn gast houdt niet van vis (om vegetarische redenen). Daarom wilde ik het morgen klaarmaken, maar is het dan nog wel goed?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
40.5K

Het beste antwoord

Als je vis in stroken of snippers koopt is deze niet al te vers meer, want een vishandelaar zal nooit een hele verse vis versnijden. Hetzelfde geldt voor filets.
Ruik eens aan de vissnippers en voel eraan. Als deze "pikt'(kleeft) en sterk ruikt kan je er afscheid van nemen. Nooit meer doen !!
Koop een stuk van een hele vis, zodat je de versheid zelf kan controleren op ogen, kieuwen, kleur, geur, slijmlaag en veerkracht van het visvlees.
Mathijs
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

vers: 1 dag in de koeling
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Limiet maar als het ruikt is het niet lekker , heb ik meegekregen van een visser.Dus 1 dag maximaal en tweede dag zeker bakken.Niet in sushi of carpaccio.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dank je
In principe kun je het morgen nog opeten. Kijk of de kleur nog goed is en ruik of de vis niet stinkt, want je weet op natuurlijk nooit helemaal zeker hoe vers de vis was en hoe de bewaarconditie is geweest. Onthoud wel hoe verser de vis, hoe lekkerder!
En.... als je het niet helemaal vertrouwd de vis doorbakken eten en niet (half) rauw.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dank je. en wat als ik het vanavond wel klaar maak (met pasta) en dan af laat koelen en afgedekt in de koelkast zet tot morgen avond?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is een prima oplossing.
Ha, die Hoppafood;

Een oude wijsheid zegt "Visite en verse vis blijven maximaal twee dagen fris".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het legt er aan hoe vers je de zalm gekocht heb hoe lang lag deze als bij de visboer.
Ik heb een Biofirch lade deze is 0 (nul) graden celcius daar kan je zalm 3 dagen in goed houden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verse (rauwe) zalm in snippers? Daar heb ik nu werkelijk nog nooit van gehoord. Weet je zeker dat het geen verse (gerookte) zalm is?

Mocht dat het geval zijn kun je die rustig ook na dagen koelkast nog consumeren.

Wanneer het hier welzeker rauwe zalm zou betreffen overigens is die ene dag ook geen enkel probleem hoor. Dat beestje is doorgaans gevangen, ingevroren, ontdooid en uiteindelijk bij jou in de koelkast terecht gekomen.

Goed ruiken, goed kijken (vooral even letten op een eventuele lichtwitte gloed) en gewoon klaarmaken. Vertrouw je het niet helemaal bak je ze "dood". Als ze werkelijk rot zou zijn na één dag koelkast heb je je laten tillen en was ze verre van vers. Bovendien had je dan hier waarschijnlijk deze vraag niet gesteld want wie eenmaal de geur van rotte vis heeft ervaren herkent deze op de spreekwoordelijke kilometer afstand.