Hoelang kan je GEKOOKTE groente en rijst bewaren in de koelkast of diepvries?

Stel: Ik kook sperziebonen of doperwten met rijst. Dit gooi ik beide in een bakje en:

1 bewaar het in de koelkast

of

2 bewaar het in de diepvries

Hoe lang blijft het dan houdbaar, per situatie?

Ik zou het dan later weer opbakken in een koekenpan.

Het voordeel is dat je 1 dag ''echt'' kookt, en andere dagen ''lui'' kan opbakken.

NOG BELANGRIJK: de smaak maakt mij niet veel uit, het gaat mij puur om de voedingswaarde en het risico op slechte bacteriën.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
15.8K

Het beste antwoord

Reeds gekookt eten (ofwel zogenaamde "restjes") kun je voor 1 tot 2 maanden invriezen, zonder dat ze echt aan kwaliteit inboeten.
Wil het echt gevaarlijk worden om te eten dan mag daar gerust een jaar of langer overheen gaan, maar vrijwel zeker krijg je dan last van vriesbrand en is het gewoon niet lekker meer.

Je kunt prima steeds voor 2 of meer dagen koken en een paar complete porties invriezen, maar maak die periode dus niet TE lang ; een maand is eigenlijk al lang genoeg om voldoende variatie te kunnen aanbrengen. Anders vergeet je ook wat er in je vriezer ligt en hoe lang al ;-)

In de koelkast houdt het - mits goed afgedekt - met een dag of drie wel op. Wel goed laten afkoelen voor je eten invriest of in de koelkast zet, anders keldert de temperatuur daarin enorm, met gevolgen voor de houdbaarheid van de complete inhoud.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank! Een goed en compleet antwoord waar ik wat an heb. Complimenten.