Is siroop getrokken van kapotte kersenpitten ook giftig?

Gisteren had ik het idee om zelf amarena kersen te maken. Om het meer smaak te geven zag ik in verschillende recepten op internet gelezen dat je de kersenpitten kapot moet slaan met een hamer (stuk of 12) en in een theezeefje mee moet laten trekken in de saus met de kersen. Zo gezegd, zo gedaan, maar nu lees ik dat kapotte kersenpitten giftig kunnen zijn!

Mijn vraag is nu; Kan ik mijn ingemaakte kersen en de siroop nog wel consumeren (het theezeefje met de pitten heb ik er na een half uur weer uitgehaald) of kan ik beter de heleboel weggooien :(

Weet jij het antwoord?

/2500

Je kunt een lichte cyanidevergiftiging oplopen door het fijnkauwen van een paar kersenpitten. Symptomen waaraan je dit kunt herkennen zijn: hoofdpijn, versnelde ademhaling, hartritmestoornis, duizeligheid en overgeven. Het zijn vooral kleine kinderen die hier last van kunnen krijgen. Maar in kersenpitten zit lang niet zoveel gif als in die van abrikozen en amandelen. Dus je kunt de siroop als gezonde volwassene gerust gebruiken. Alleen kan je deze beter niet aan kinderen te geven (en ook niet aan je huisdier, want dat reageert er nog veel sterker op).

Bronnen:
http://www.dokteronline.com/blog/fruitpitt...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100