Weet iemand een recept voor Scaloppa al Marsala?

Ik zoek al een tijdje een recept voor Scaloppa al Marsala, nou heb ik natuurlijk al op internet gekeken maar zoals het er op de foto's er uit ziet heb ik het niet gegeten in het restaurant.

In het restaurant was het gerecht geserveerd met een witte saus en degene die ik alleen maar kan vinden is met een bruinachtige saus.

Hopelijk heeft iemand een recept voor mij.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
2.2K
Amadea
8 jaar geleden
Was het een witte wijn- of een champignonsaus?
Amadea
8 jaar geleden
Deze ziet er bijvoorbeeld wit uit, en dat is mede doordat het met kip gemaakt is: http://www.cookaround.com/ricetta/scaloppine-di-pollo-al-marsala-prosciutto-e-pancetta.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met witte wijn saus denk ik.

Antwoorden (2)

Marsala is er in verschillende kleuren: goudgeel, bruin/amber en robijnrood. Als de saus wit was, denk ik dat hij niet met Marsala, maar met witte wijn is gemaakt. Als je Marsala neemt, wordt niet alleen de kleur, maar ook de smaak anders. Hier een recept, waarin je de Marsala dus door witte wijn kunt vervangen:
http://allrecipes.nl/recept/14708/scaloppine-al-marsala.aspx. Buon appetito :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
indien je in een restaurant 'scaloppina al marsala' bestelt, zullen ze in een goed restaurant zeker geen andere wijn gebruiken dan alleen de echte Marsala. Deze heeft een uitgesproken smaak die een kenner missen zal indien een andere witte wijn gebruikt zou worden.

De lichtste kleur Marsala is de Marsala ORO en zoals de naam al zegt, is dit een goudkleurige tint. De andere soorten zijn amberkleurig of rood, maar een witte kleur Marsala bestaat niet. Ik vermoed dus dat de saus met room is verrijkt omdat jij het over een witte kleur hebt. Er wordt dan een aantal lepels Marsalawijn toegvoegd aan de pan, waarin de schnitzels met alleen een bloemlaagje eromheen zijn gebakken.

De schnitzels worden plat geslagen en deze dunne lapjes worden slechts 1 min. per kant even gebakken in wat goede olijfolie en dan uit de pan gehaald. Er wordt dan pas zout/peper over gestrooid. In de lege pan worden enkele lepels Marsala gegoten en daarmee wordt het aanzetsel (door de bloem) los geroerd. Dit zorgt voor wat binding en wat kleur. De Marsala wordt voor een groot deel ingekookt zodat de smaak behouden blijft en dan wordt er room in de pan gegoten. Let wel...geen zure of magere room maar met een hoog vetpercentage of kookroom. Magere room gaat namelijk schiften. Op hoog vuur wordt er dan voortdurend geroerd tot de saus is ingedikt. De saus wordt daarna over het (warmgehouden) vlees gegoten en geserveerd.
amc