kun je kaaskorst zonder risico voor je gezondheid opeten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
11.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
dat is niet goed voor je, soort van plastic/was laag met anti schimmel middel er in.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het mag niet eens bij het GFT afval..
Cryofiel
8 jaar geleden
Als het eetbaar is kun je het eten. Als het eetbaar is maar je vindt het niet lekker, mag je het gewoon bij het GFT-afval gooien. Dat mag tenslotte ook met de kaas zelf, als die bijvoorbeeld is uitgedroogd of beschimmeld. De niet-eetbare kaaskorsten kun je beter niet eten. Die mogen ook niet bij het GFT-afval.
Amadea
8 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/overig/vraag/430209/plastic-randje-voorgesneden-kaas-eetbaar
en http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/overig/vraag/67478/plastic-schilletje-kaas-opeten
en http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/overig/vraag/290039/gezond-schimmelachtige-korst-brie-camembert
en http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/overig/vraag/18441/haal-kaas-harde-worst-korst

Antwoorden (3)

Ik neem even aan dat je de plastic-achtige korst van bijvoorbeeld Goudse kaas bedoelt. Kaaskorsten zijn behandeld met antibiotica. Het is niet goed om dat onnodig op te eten, al zul je er niet gelijk dood aan gaan.
bamibal
8 jaar geleden
Dit hangt af van het soort van kaas. Van sommige, vooral zachte, kazen is de korst zeker eetbaar. Bij de meeste andere kazen is het niet de bedoeling dat de korsten worden opgegeten.
Van zachte kazen met een fluweelachtige witte schimmelkorst, zoals camembert, brie, enz., is de korst eetbaar. Ook van blauwe schimmelkazen mag de korst worden opgegeten.
Bij de meeste andere soorten kazen is het niet de bedoeling dat de korst wordt opgegeten. Het betreft hier geen schimmellaag, de korst wordt tijdens de rijping gewassen om schimmelvorming te voorkomen. Deze korst is weliswaar niet giftig, maar ze is weinig smakelijk en bevat ook meer vet.
fremar
8 jaar geleden
Er bestaan heel veel kazen en veel soorten korst eromheen. Niet elke korst is eetbaar en sommige dienen alleen als bescherming, andere zijn juist smaakmaker.
Over het algemeen kan je stellen dat de korsten van kazen die meer dan 2 maanden gerijpt hebben, niet meer mee-eten maar er zijn natuurlijk altijd weer uitzonderingen.

De korst komt het meest in aanraking met de buitenlucht en bevat dus de meeste bacteriën. Deze leven van de kaas en scheiden hun afvalstoffen af, wat vaak voor een specifieke geur zorgt, die soms op ammoniak lijkt. Een erg rijpe Camembert heeft dit vaak en is meestal al te ver heen als je dit ruikt. Je kunt hem dan beter niet kopen. Als de witte schimmellaag al wat bruinig wordt is het een teken dat hij wel op smaak is, hij zal dan nog niet naar ammoniak ruiken, maar meer naar paddestoelen.

De witte schimmelkorsten van zachte kazen als Camembert en Brie zijn gewoon eetbaar. De blauwschimmelkorsten kan je beter niet mee-eten.

De zachte kazen met een ietwat roodachtige korst zijn vaker met gepekeld water gewassen en geborsteld en wordt in tegenstelling tot de wit-/blauwschimmelkazen niet gerijpt met behulp van schimmels, maar met een bacterie. Deze vaak glanzend rode korst kan ook gewoon gegeten worden. Reblochon, Münster en Epoisses zijn enkele voorbeelden hiervan. Je hebt ook dit soort kazen dat alleen droog geborsteld wordt zodra de bacterie klaar is met zijn werk. Het duurt langer voor hij rijp is en smaakt daarom ook sterker. Ook van deze droog-roodflora kazen is de korst eetbaar, hij is alleen wat zanderig.

De grote harde kazen met een hele ruige- of dikke korst, zoals de Comté of Laquiole rijpen erg lang en worden ook regelmatig in kelders of geklimatiseerde ruimtes, geborsteld en gekeerd. Deze kazen hebben een dikke beschermende korst die je beter niet kunt eten. Het is meestal ook de woonplaats van de kaasmijt, die zich met de korst voedt en nog liever met de kaas zelf. Vaak zie je dan ook een poederige afscheiding die van de kaas komt. De korst is niet eetbaar!

Onze Goudse kaas heeft als bescherming een parafinelaagje en deze laag is ook oneetbaar. Hij dient ervoor om de kaas te beschermen tegen beestjes/schimmels en niet te laten indrogen.
Sommige kazen zijn ook gelakt met een soort coating die ze een mooie kleur geeft en beschermt. De coating kan je niet eten, maar je kan hem goed verwijderen. De korst kan je wel eten als je dit lekker vindt. Ook kaaslinnen is oneetbaar.
amc