Is gebakken havermout nog enigzins gezond?

Stel je bakt er koekjes van, wat doet dit dan met de voedingswaarde? Kan je de havermout dan nog enigszins gezond noemen? Even los van de eventuele boter en suiker die je kan toevoegen (graag erbuiten laten)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is vooral minder slecht dan andere opties. Een nadeel bij koekjes is dat je havermout dan niet weekt en dat is een manier om voedingsstoffen vrij te laten komen.

Antwoorden (3)

Tja, wat bedoel je met gezond? Als je alleen maar havermout eet is dat zeer ongezond natuurlijk. Maar de voedingsstoffen en vezels die er in zitten gaan niet verloren bij bakken. Wel breken de vitamines gedeeltelijk of geheel af, dat is altijd zo bij het verhitten van voedsel.
8 jaar geleden
Het is 1 maaltijd, dat kun je niet gezond of ongezond noemen.
Het ligt er o.a. aan:
- hoe vaak je iets eet
- in welke portie je iets eet
- wat je verder op een dag eet of drinkt

En natuurlijk de factoren als voldoende bewegen en sporten, niet te veel stress en voldoende slapen.

Je kunt het prima eten, de voedingswaarde van de havermout blijft ongeveer hetzelfde, en je kunt het maken met vooral fruit. Als jij er van geniet, is het goed voor je geestelijke gezondheid.
Ritsuka
8 jaar geleden
Havermout heeft een lage Glykemische index en is daardoor gezonder dan bv tarwe. Kijk eens op de site van monique van der Vloed. Zij legt veel uit over goed en minder goed eten.