Wat is precies het verschil tussen spekkoek en kue lapis?

of is dit eigenlijk het zelfde maar dan met een andere naam?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
4.6K
ronron1212
8 jaar geleden
Spekkoek (id: Spekuk of Lapis Legit) is een Indische cake- of koekachtige lekkernij Kue lapis of kwee lapis (kwee of koeé betekent "koek, gebak"; de Indonesiërs zelf spellen sinds 1972: kue; lapis betekent "laag(je)") is een Indonesische zoete lekkernij, vervaardigd van een gestoomd beslag van santen en tapioca- of rijstemeel, waarmee het een beetje het midden houdt tussen koek en pudding.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kue_lapis
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spekkoek
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Buiten de ingrediënten . Spek koek is in diverse kleuren bruin en een variant met groen geel ( mat ) . De kue lapis vaak helder rood , fel groen gelei achtig glanzend

Het beste antwoord

Bij spekkoek worden heel andere ingrediënten gebruikt bij de bereiding en deze wordt gebakken. Kue lapis wordt gestoomd en heeft het midden van koek en pudding.
'Kue' (kwee of koeé) betekent koek/gebak en 'lapis' heeft betrekking op de 'laagjes' die apart gestoomd en gestapeld worden in de vorm.

Toegevoegd na 29 minuten:
Spekkoek wordt gemaakt door eiwitschuim met poedersuiker , door boter, poedersuiker en eidooiers, die flink luchtig geklopt worden, te mengen en er wat bloem door te mengen. Hieraan wordt vanille door een deel van het beslag gedaan en specerijen als koekkruiden, kaneel, nootmuskaat, kardemom en kruidnagelpoeder, aan het andere deel toegevoegd. Zo krijg je een wit- en een bruin gekleurd beslag. Dit wordt laag voor laag in een bakvorm gestapeld en gebakken. Elk laagje duurt zo'n 10 min. dan komt de volgende erop en wordt weer 10 min. gebakken.

Kue lapis wordt bereid uit een beslag van santen en rijstemeel of tapiocameel en suiker/vanille. het beslag wordt in drie kommen verdeeld en er worden kleurtjes aan gegeven. Meestal is dit wit, groen en roze gekleurd. Roze krijg je door rozensiroop of rode kleurstof (essence E 124) aan toe te voegen en groen ontstaat door er de kleurstof 'pandan' bij te doen of het sap van pandanbladeren.
Eerst wordt de witte laag beslag in een boterkoekvorm ( of ovenschaal/springvorm) gedaan en deze wordt gestoomd in een stoompan. Na 8 min. wordt de deksel eraf gehaald en na het gieten van wat olie op de gestoomde laag, wordt er een gekleurde laag op aangebracht en weer 8 min. gestoomd. Totdat alle lagen zo gestoomd zijn. De laatste laag wordt dan 15 min. gestoomd.
amc