Breng een ruime pan met water aan de kook en laat de boontjes 3 minuten koken.
Haal de boontjes uit de pan.
Steriliseer uw weckpotten en vul ze met de boontjes.
Kook vers water in een waterkoker en vul de weckpotten met het kookwater tot 2 centimeter onder de rand van de weckpot.
Weck de boontjes op 100 graden gedurende 120 minuten.
Boontjes moet u altijd nog 15 minuten laten koken voordat u deze opeet om een eventuele kans op botulisme te voorkomen.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is wecken ; dat is niet zouten ;-)
Voor gezoute bonen hoef je niks (voor) te koken en niks na te koken ; dat maakt het juist zo makkelijk. Deze methode die jij beschrijft is nadrukkelijk zonder zout.
Snijbonen zijn zo ongeveer de allergemakkelijkste groente om in te maken. Het enige dat je nodig hebt zijn snijbonen, zout, en een goed afsluitbare emmer (of Keulse pot als je daar nog aan kunt komen).

De emmer goed steriliseren, de bonen wassen en snijden, en dan doe je om en om steeds een laagje zout en een laagje bonen in de emmer, tot hij vol is. Goed aandrukken / aanstampen. Het zout trekt meteen vocht uit de bonen, zodat ze uiteindelijk helemaal onder staan onder hun eigen pekelwater. Dan de emmer goed afsluiten. Begin en eindig altijd met een laag zout.

Als je nu de bonen wilt eten, gewoon er uit halen wat je nodig hebt, de rest weer afdekken met een laagje zout en de emmer weer sluiten. Wel de bonen HEEL goed afspoelen, zelfs even laten weken voor je ze kookt, want anders zijn ze brem- en bremzout.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan alle boontjes inmaken als je wil en mijn grootmoeder leerde mij het als volgt:
Pekel maken: 1 liter water en vier afgestreken eetlepels zout even laten opkoken en heet gebruiken.
Manier 1:
Boontjes, prinsessen zowel als snijbonen (gesneden) en boterboontjes, even blancheren in kokend gezouten water met een flinke tak bonenkruid, afspoelen met koud water en in bokalen vullen, takje bonenkruid bij in de bokaal en hierop de nog hete pekel gieten, bokaal afsluiten en minstens 1 uur in de weckketel laten steriliseren.
Boterboontjes en groene boontjes een minuutje of twee, drie en snijbonen maximum een tweetal minuten blancheren.
Voor gebruik de bokalen een half uurtje op voorhand openen en deze afspoelen met koud water. Groene en boterboontjes kan je ook zo gebruiken in een salade of dergelijke. Bij het bereiden van de boontje er wel rekening mee houden dat je ze niet meer moet laten garen daar je anders wel een bonenpuree zou kunnen hebben.
Manier 2 is meer geschikt voor snijbonen maar je kan het desgewenst ook met andere boontjes:
Snijbonen bereiden, uitje fijnsnijden en even laten aanstoven boontjes toevoegen en kruiden met peper, zout, een snuifje muskaatnoot naar smaak, thijm en zeer zeker geen bonenkruid vergeten, en zeer belangrijk een scheutje azijn toevoegen, bevochtigen met water tot ongeveer 2/3. Bij het garen slinken de boontjes en dan zouden ze bijna moeten onderstaan. Als de boontjes halfgaar zijn in bokalen doen en wederom gedurende minstens 1 uur steriliseren.
Als je boontjes op deze manier behandeld kan je ze gerust een jaar (en langer) houden.
Succes met de boontjes en smakelijk.