hoe hoog mag de oventemperatuur zijn als ik de romertopf gebruik?

Kan de romertopf 280 C. verdragen zonder stuk te gaan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
10.9K

Antwoorden (2)

De Römertopf misschien wel, maar er zijn maar weinig gerechten die op een dergelijk hoge temperatuur lekker blijven. 220 tot 230 graden is eigenlijk wel het maximum, voor het bereiden van ovenschotels is 170-200 graden meer gebruikelijk. Juist het langzaam garen (in eigen vocht) is een eigenschap van de römertopf.

Niet zozeer de hoogte van de temperatuur alswel temperatuurschommelingen zijn heel slecht voor de römertopf ; daar kan-ie van barsten. Zet hem dus altijd in een niet- voorverwarmde oven en doe dan pas de oven aan, zodat de schotel met de temperatuur mee kan opwarmen. Ook na het braden niet op een ijskoud aanrecht zetten, maar op onderzetters van kurk of touw, of in de oven laten afkoelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De maximumtemperatuur die een Römertopf kan hebben is over het algemeen 200-220 graden C. Indien hij geleidelijk opwarmt zal hij wellicht ook wel iets hoger verdragen, maar áls hij springt of barst is het jouw eigen schuld en heb je geen fabrieksgarantie meer! Ik zou het er in elk geval niet op wagen en het is ook nergens goed voor.

Het principe van deze ovenschaal berust er namelijk op dat een gerecht kan worden bereid zonder er vet of vocht aan toe te voegen. Daarom moet de schaal, die uit aardewerk bestaat, zich eerst met water volzuigen voor hij langzaam in de oven verhit wordt. Vantevoren moet hij minstens een kwartier in koud water worden gelegd, zodat de poriën in het aardewerk, zich met water vullen. Dit water zal bij geleidelijke verhitting gaan zorgen voor een mild stoomlaagje aan de buiten- én de binnenkant van de vorm en hierdoor droogt een gerecht niet uit. Hij zal ook niet aanbranden.

Je kunt er vrijwel alles zo in garen; groenten, vlees, vis, kip en zelfs fruitgerechten. Je hoeft er zelfs geen vocht bij te doen omdat er zelfs vocht ontstaat dat uit de producten loopt. Daarom zijn er ook ribbels in de bodem aangebracht...het gerecht hoeft zo ook niet in het eigen vocht te liggen en kan zo aan alle kanten bruin en gaar worden.
In de schaal ontstaat natuurlijk druk en daarom is de deksel ook iets groter. De druk kan hierdoor ontsnappen en stapelt zich niet op.

Het spreekt vanzelf dat hij nooit in een warme oven geplaatst wordt en zijn tijd nodig heeft om te garen. Je hebt er echter geen onmkijken naar als hij in de oven staat, mits hij niet erg warm staat. Dan heb je kans dat je er nog iets warme vloeistof bij moet doen. Neem dan nooit koud water o.i.d. want dan kan hij schrikken en er kan een barst ontstaan. Ook na het bereiden is de schaal superheet en let er dan op dat je hem nooit op een koud aanrecht neerzet, maar leg er een dubbele handdoek of onderzetter onder. Laat de gerechten ook nog even erin rusten, voor je ze eruit haalt, zodat de sappen en warmte zich goed kunnen verdelen.
amc