Waarom lusten de meeste kinderen geen spruitjes?

zo vies zijn spruitjes ook niet ik vind ze heerlijk
maar de meeste kinderen die ik spreek lusten geen spruitjes

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3K

Het beste antwoord

Een spruitje is van nature een beetje bitter. Dit is een smaak waar volwassenen minder moeite mee hebben dan veel kinderen. Als baby ben je geprogrammeerd om de zoetige smaak van moedermelk lekker te vinden, daarna moet je langzaam wennen aan allemaal nieuwe smaken. Hoe meer verschillende smaakjes je lust, hoe meer verschillende dingen je kan eten. Dat is gemakkelijk én gezond.

Bitter blijkt het lastigst om aan te wennen. Er zijn wetenschappers die denken dat dit komt omdat kinderen bij bitter aan gif denken, maar dit is helemaal niet zeker. Spruitjes zijn zeker niet giftig, maar juist supergezond vanwege de vitamines en allerlei andere gezonde stofjes. Daarom proberen vaders, moeders en spruitjestelers kinderen toch aan de spruitjes te krijgen. Het helpt natuurlijk als je ouders ze zelf lekker vinden en als de spruitjes goed klaargemaakt worden. Als je ze te lang kookt, zijn ze ook echt niet lekker.

Met dit speciale recept voor zoete spruitjes kan je de kabouterkooltjes een nieuwe kans geven. Uit onderzoek blijkt namelijk ook dat je door vaak proberen dingen wél lekker gaat vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Ik denk dat het meer er aan ligt dat het de kleur groen heeft en kinderen over het algemeen niet zo te porren zijn voor groene groente (ik had er zelf vroeger ook heel veel moeite mee).

Ze zijn aardig groot, rond, en niet in 1 hap weg te werken.

Als tip: gooi er een lading appelmoes overheen.

Werkte voor mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat spruitjes bitter smaken!
kinderen hebben een hekel aan bittere smaken...daarom dus!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ieder mens heeft bijna 30.000 genen, met elk een bepaalde eigenschap. Het gen dat de onderzoekers gevonden hebben zorgt ervoor dat mensen voor een
hekel aan bittere smaken, zoals die van spruitjes

Het sterke vermogen om bittere smaken te proeven beschermt ons tegen het innemen van giftige substanties,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een spruitje is van nature een beetje bitter. Dit is een smaak waar volwassenen minder moeite mee hebben dan veel kinderen. Als baby ben je geprogrammeerd om de zoetige smaak van moedermelk lekker te vinden, daarna moet je langzaam wennen aan allemaal nieuwe smaken. Hoe meer verschillende smaakjes je lust, hoe meer verschillende dingen je kan eten. Dat is gemakkelijk én gezond.

Bitter blijkt het lastigst om aan te wennen. Er zijn wetenschappers die denken dat dit komt omdat kinderen bij bitter aan gif denken, maar dit is helemaal niet zeker. Spruitjes zijn zeker niet giftig, maar juist supergezond vanwege de vitamines en allerlei andere gezonde stofjes. Daarom proberen vaders, moeders en spruitjestelers kinderen toch aan de spruitjes te krijgen. Het helpt natuurlijk als je ouders ze zelf lekker vinden en als de spruitjes goed klaargemaakt worden. Als je ze te lang kookt, zijn ze ook echt niet lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor spruitjes, maar ook voor bijv. prei, witlof en venkel trekken de meeste kinderen hun neus op. Dat komt omdat deze groenten doorgaans wat bitter smaken, of zoals venkel een opvallende smaak hebben. Waarom kinderen zo fel reageren op deze groenten heeft een oorzaak: ze hebben meer smaakpapillen dan volwassenen. De smaakpapillen van kleine kinderen liggen ook verspreid over hun hele mond en keel, bij volwassenen liggen deze nog enkel op de tong. Daarom reageren kinderen ook zo anders op voedsel dan volwassenen.

De afkeer voor bitter en zuur zit daarenboven in onze genen ingebakken. Dat hebben we blijkbaar van onze voorouders: die hebben proefondervindelijk moeten vaststellen dat planten met een bittere of zure smaak meestal giftig waren. Net als wij, konden ze niet genoeg krijgen van zoet en vet, die ze als ‘veilig’ beschouwden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zuur en bitter zijn waarschuwingssmaken(overlevigsinstinct) zodat je geen gif of bedorven voedsel eet en omdat een baby heel veel smaakpapillen heeft proeft hij meer bitter .Geleidelijk worden de smaakpapillen minder vandaar dat ze het later soms wel lusten. Mensen met een hele goede smaak (veel smaakpapillen) lusten ook meestal geen spruitjes.

Toegevoegd na 3 minuten:
Weetje;
Baby's smaakpapillen 'sterven af'
Je baby is nog een meesterproever. Hij heeft meer smaakpapillen dan volwassenen. Ook komen zijn smaakpapillen meer verspreid in de mond voor. Naast smaakpapillen op de tong, achter in de keel, op het gehemelte, op de amandelen, heeft je kleintje ook smaakpapillen aan de binnenkant van zijn wangen. Als de kinderen ouder worden neemt het aantal smaakpapillen af en heeft je baby er evenveel als jij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door het (te lang) koken van spruitjes komt er een zwavellucht vrij. Een reden voor kinderen en veel volwassenen om het tegen te staan. de hierboven genoemde bittrheid is dan de laatste spreekwoordelijke druppel voor velen. Feit is dat je wel aan smaken kan wennen, meestal is je allereerste kop koffie ook niet lekker.
Je zou kunnen proberen of spruitjes op zijn indisch wel in de smaak valt.
Daarbij smoor je gehalveerde spruitjes met wat spek ui gember en zoete ketjap ongeveer een half uur...
Alle notoire spruitjeshaters in mijn omgeving blieven deze variatie wel....

nog een tip.... noem het geen spruitjes maar kabouterkool.
Vooral kinderen zijn daar gevoelig voor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
smaakpuppilen van kinderen zijn een stuk gevoeliger voor sterke smaken. vandaar ook dat bijv. joki wel populair is onder kinderen omdat het juist zacht van smaak is. spruiten hebben een uitgesproken bittere smaak. als je ouder word verandert je smaak en word de sterkte van de smaak minder. en laten (de meeste) de joki staan omdat het een wel erg temide drankje is en beginnen ze alsnog aan de spruiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik (55 jaar) lust nog steeds geen spruitjes dacht ik
tot ik in het ziekenhuis spruitjes kreeg met spek en ui en paprika in combinatie met rijst! Heerlijk!
Spruitjes met aardappels en jus brrr
ik hou juist erg van bitter (lof!) en zuur ook als kind al…dus dat is het niet
Ik hoorde laatst dat als je van zuur houdt, je avontuurlijk bent ingesteld
Grappig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt volgens mij inderdaad door de bittere smaak. En over smaak valt nu eenmaal niet te twisten. Ikzelf lustte vroeger beslist geen andijvie. En vraag mij nu niet waarom, want ik vind het nu heerlijk, net zoals spruitjes trouwens. Maar mijn smaak is ook niet gericht op zoet. Eerder zuur en pittig. Zoals liever karnemelk dan gewone melk. En liever een saucijzenbroodje dan een Bossche bol bij de koffie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De smaak van spruitjes is bitter. Kinderen hebben nog veel meer smaakpapil dan volwassenen en hebben ook een voorkeur voor zoet. Maar bij klokhuis hebben ze een keer een proef op de som genomen en spruitjes hamburgers gemaakt. Je kon niet zien dat er spruitjes in verwerkt zat en de kinderen vonden het heerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Broccoli, spruitjes, prei, witloof, venkel… de meeste kinderen trekken hier hun neus voor op. Dat komt omdat deze groenten doorgaans wat bitter smaken, of zoals venkel een opvallende smaak hebben. Waarom kinderen zo fel reageren op deze groenten heeft een oorzaak: ze hebben meer smaakpapillen dan volwassenen. De smaakpapillen van kleine kinderen liggen ook verspreid over hun hele mond en keel, bij volwassenen liggen deze nog enkel op de tong. Daarom reageren kinderen ook zo anders op voedsel dan volwassenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit geldt ook voor volwassenen, hoor. mijn ouders houden ook niet van spruitjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onze 2 kinderen lustten spruitjes erg graag, totdat ze naar school gingen. Toen lustten ze het ineens niet meer. Omdat wij dat niet accepteerden, ze moesten spruitjes eten, al was het maar 4 à 5, bleven ze bekend met de smaak. Die taktiek heeft nooit problemen opgeleverd, voorwaarde is wel, dat je het goed uitlegt op het niveau van de kinderen. Nu zijn ze volwassen en ze lusten nog steeds spruitjes. We hoeven ook niet meer uit te leggen, dat ze in ieder geval 4 à 5 spruiten moeten consumeren, ze scheppen er vanzelf al meer op.
Mijn antwoord is dus: kinderen lusten geen spruiten, omdat ze door schoolvriendjes worden opgekloot en omdat ouders dat zonder meer accepteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk proeven kinderen heel goed! Spruitjes zijn ook heel bitter maar hoe ouder je word hoe minder je proef omdat je bijvoorbeeld je tong een keer verbrand. De smaakpapillen gaan dan dood en er komen geen nieuwe voor in de plaats. Bij kinderen is dit nog niet het geval.