Perfecte verhouding rijst/water in een rijstkoker?

Net een nieuwe rijstkoker van Gastrobach gekocht. Eerste keer wat de rijst perfect! Zacht maar toch stevig en losse korels. Alleen lukt dit me nu niet meer.. Iemand een idee wat de juiste kookwijze is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
9.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rijst goed wassen, rijst in de pan vullen met water tot een vingerkootje boven de rijst, met kleine handen ietsje meer en dan is je rijst perfect.

Antwoorden (2)

Bij jouw rijstkoker hoort een maatbekertje te zitten die de perfect maatverhouding heeft om rijst goed te koken. zoiets als: twee maatbekers rijst op één maatbeker water o.i.d.? Op het forum in de link wordt advies gegeven indien je de maatbeker kwijt bent en wat dan de ideale maatverhouding moet zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik rijst kook doe ik eerst de juiste hoeveelheid er in, dat ik nodig heb.
Ik zie 1 cup vaak als een portie voor 1 persoon, 2 cups voor 2 personen, etc.
Daarna was je de rijst door veel water bij te doen, beetje met je hand er doorheen roeren en het gekleurde water uit de koker gieten. Doe dit een paar keer tot het water wat minder gekleurd wordt.
Dan vul je er weer water bij. Gebruik de top van je pink om de verhouding te meten. Dus het water staat dan een pink topje hoger dan de rijst.

Succes!