Wat zit er precies in gelantine?

Nou ik zit wel eens in de supermarkt en ik vraag me af wat gelantine precies is want ik heb op wikipedia gelezen dat er varkens botten in zit en ik ben een moslim.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
9.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NB. Ik ga er vanuit dat je gelatine bedoeld en niet galantine. Dat is iets anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee er staat gelantine :-) maar iedereen begrijpt de vraag wel.

Antwoorden (6)

Gelatine is inderdaad gemaakt van beenderen. Het gelatine dat eruit wordt gebonden is een bindmiddel.

Er bestaat ook een niet dierlijke variant.

Toegevoegd na 2 minuten:
NB. Je hebt overigens gelijk dat het voornamelijk wordt gewonnen uit varkensbotten of uit huiden van varkens (het bindmiddel komt niet alleen voor in botten). Als moslim moet je dit dus niet gebruiken.

Je zou agar-agar kunnen gebruiken. Ik denk dat dit wel te koop is in een natuurvoedingswinkel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tegenwoordig wordt gelatine gezien als ingredient en staat het apart op de ingrediëntenlijst. Vroeger werd het weergegeven als additief met nummer E441.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bereiding met Agar-Agar gaat zo: http://www.xs4all.nl/~rjmmilt/index.htm?http://www.xs4all.nl/~rjmmilt/info/inf02272.htm^submenu.htm

Toegevoegd na 15 minuten:
Ook een goede link voor je: http://www.zokanhetook.net/voedsel/gelatine.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voedingseigenschappen
Gelatine bestaat voor 90 % uit zuivere proteïne (eiwitten). Verder komen er 1 à 2 % minerale zouten in voor, de rest is water.
We weten dat proteïnen in onze voeding essentieel zijn, ons lichaam heeft ze elke dag nodig.
Proteïnen zijn stoffen die gevormd zijn uit aminozuren. Dit zijn enorm lange en gecompliceerde moleculen. Er bestaan allerlei types aminozuren, die in diverse combinaties honderdduizenden verschillende eiwitten kunnen maken. Het gif van een slang of paddestoel bestaat uit eiwitten, maar ook een stuk vlees of een krop sla bestaat er grotendeels uit. Hoewel eiwitten of proteïnen voor ons lichaam onmisbaar zijn, is het dus van belang dat we de ‘goede’ binnenkrijgen en niet de ‘slechte’. Gelatine is van de’goede’: zeer gezond. Daarbij komt dat een halve liter zuivere gelei slechts 40 Kcal bevat en door het lichaam prima wordt verteerd.
De laatste paar jaar is bij de consument discussie ontstaan, dit in verband met de gekke koeienziekte BSE. Is gelatine wel veilig? Het antwoord is: ja. Dat is het beste te illustreren met het feit dat de Europese Commissie de export van Engelse gelatine toestaat en ook met het feit dat gelatine is toegestaan in diervoeders. Indien er het minste veiligheidsrisico zou bestaan, zou de Commissie die toestemmingen nooit hebben gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelatine wordt verkregen uit de beenderen en de huid van slachtdieren, zoals varkens, maar ook uit runderen, vis,...

Ik heb een site gevonden met een aantal producten die je als moslim dan beter niet kan eten:

http://www.goedgeweten.be/ingredienten/gelatine/*/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelatine wordt gemaakt van huiden, beenderen en kraakbeen van dieren, zo ook varkens.
In sommige gevallen wordt het zelfs van knaagdieren gemaakt... Bah.

Hierdoor is het dus niet geschikt voor moslims, joden, vegetariërs, veganisten, etc.

Misschien wil je dit ook wel weten: brood wordt veelal gemaakt met dierlijke vetten, zo dus ook met varkensvet.
Het gaat hier om E-nummers, namelijk 470 t/m (ik geloof) 476.
Ook in andere producten (zoals ijs en margarines) worden dit soort vetten veel gebruikt, soms staan deze ook vermeld als mono- en diglyceriden van vetzuren.
Nog een vorm van dierlijk vet dat vaak wordt vemeld is glycerol.

Als je je hier verder in wilt verdiepen, schaf dan eens een E-nummerboekje aan.
Hier staan alle E-nummers in beschreven, en de herkomst ervan wordt aangegeven.

Ook op deze website staan de meeste E-nummers aangegeven waarvan de herkomst (mogelijk) dierlijk is.

Als je straks met je nieuwe kennis de ingrediëntenlijsten gaat lezen van producten die je voorheen gebruikte, zal je waarschijnlijk schrikken van hoeveel varkensvet je (helaas) zonder te weten hebt binnengekregen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Eh, oeps, deze website is dus
http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi45.htm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan iemand mij vertellen waarvoor ik deze minnen heb gekregen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Min is niet van mij hoor, maar volgens food-info is 470 t/m 477 meestal plantaardig, en maar heel soms dierlijk: "De vetzuren kunnen van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn. In de praktijk is het vrijwel altijd plantaardig vet. Het gaat hierbij meestal om stearine-, palmitine-, olie- en myristinezuur. " Dus er is genoeg brood zonder dierlijke stoffen, en in biologische winkels is het meeste brood vrij van dierlijke bestanddelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk.
Vaak (meestal wil ik niet zeggen) zijn deze E-nummers van plantaardige afkomst.
Maar dat staat er niet bij vermeld op producten.
Dus het is aan salsa of hij/zij Russisch roulette wil spelen.
Als je echt geen varkensproducten binnen wil krijgen lijkt het me goed om te weten.
Daarom snap ik niet waarom ik word afgestraft voor het geven van informatie die waarschijnlijk heel waardevol is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had je graag een plus willen geven maar helaas kan ik dat nog niet......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ je van mij
Gelatine is het resultaat van de afbraak van eiwitten, verkegen door de opsplitsing van de chemische structuur van dierlijke eiwitten die bekend staan onder de naam collageen, waarbij waterdeeltjes op verschillende plaatsen van deze structuur gelanceerd worden. Dit veroorzaakt de vernietiging van de chemische verbinding van de structuur, om daarna nieuwe chemische structuren te vormen die kleiner zijn. Dit proces wordt hydrolyse genoemd (chemische ontbinding door waterfixatie) en wordt verwezenlijkt in een zure omgeving, ofwel in een basische omgeving, ofwel door het gebruik van een enzymen die specifiek bedoeld zijn voor bijzondere doelen. Maar deze laatste methode wordt erg weinig gebruikt in de industrie.

Het is belangrijk om te vermelden dat deze kleine chemische structuren die resulteren uit deze chemische ontbinding totaal verschillend zijn van de eiwitten waarvan ze afkomstig zijn. Zo is het gemakkelijk om de oorsprong van het eiwit te bepalen, namelijk het dier waartoe het behoort, via immuunreacties en andere manieren.
Het is integendeel onmogelijk om het onderscheid te maken tussen de verschillende soorten gelatine die verkregen worden van verschillende soorten dieren, want ze hebben elk kenmerk verloren dat toebehoort aan de dierlijke oorsprong.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelatine is gemaakt van dierlijke botten en een goed alternatief is het bindmiddel: agar-agar dit komt uit zeewier