Is het mogelijk om bananencake / brood te maken van cakemix?

Ik ben aan het experimenteren met gezondere cake te bakken zonder boter en suiker. Er zijn veel recepten te vinden van bananencake en - brood maar veel met zelfrijzend bakmeel of speltmeel al dan niet met kokosolie ed.
Maar is het ook mogelijk om met cake mix van honig bijvoorbeeld de klassieke gebruiksaanwijzing te volgen en dan de boter te vervangen door bananen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
3.3K

Antwoorden (1)

Nee. dat lukt niet . Brood is niets anders dan een gemalen graan, gist en water of een ander rijsmiddel. Een( Hollandse) cake is qua basis niets anders dan boter/suiker/bloem/eieren. Vetten zijn echt noodzakelijk. Je kunt wel in plaats van boter/margarine vloeibaar vet gebruiken uit een flesje, zoals becel of van een ander merk, en dan met de gouden dop zodat het niet vreemd gaat smaken. Als je alle vetten weglaat krijg je een plank, bovendien zal de banaan gaan carameliseren zodat je ook gelijk de vorm kunt weg gooien ( tenzij je bakpapier hebt gebruikt en op hele lage temperaturen bakt).
Als zodanig is cake nooit gezond door de toevoeging van suikers, zout en dan nog vetten etc.
Wil je een boterlozecake maken, kies dan voor een spongecake, die heb je helemaal boterloos. Wel met eieren, suiker en een meelsoort .En dan heel lang kloppen met de eieren en de suiker, dat wel. Daar kan die banaan dan ook wel op gelegd worden,maar wel achteraf.

Toegevoegd na 1 minuut:
En met die cakemix, nee, dat wordt boterloos/vetloos niets. Weeg gewoon meel af, de suiker en tel het aantal eieren...