Ik heb een recept voor een appelkruimeltaart maar die is voor een springvorm van 24 cm maar ik heb er 1 van 28 cm. Kan dat of moet ik wat veranderen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Antwoorden (3)

Receptuur met 20% vermeerderen, behalve de baktijd. Deze kan ongeveer hetzelfde blijven. {Dit ligt aan de prestatie van de oven, die kan verschillen met de opgave van fabrikant.}
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt er helemaal van af of jij het erg vindt als je taart minder hoog wordt. Je kunt inderdaad al je ingrediënten met 1.2 (of iets dergelijks) vermenigvuldigen. Maar dit is, zeker bij eieren, erg onhandig. Ik zou ervoor kiezen om het recept hetzelfde te laten en genoegen te nemen met een minder hoge appelkruimeltaart.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor een taart van dezelfde hoogte heb je 36 procent meer nodig. Dat is best veel. Je kunt dus beslist niet dezelfde hoeveelheid gebruiken, dan krijg je een veel dunnere taart.

De oppervlakte van een cirkel bereken je door pi maal r kwadraat te doen.
Dus de oppervlakte van een vorm van 24cm doorsnede is het kwadraat van 12 (144) maal 3,14 = 450.
Oppervlakte van een vorm van 28 cm is het kwadraat van 14 maal 3,14 = 615

615 gedeeld door 450 = 1,36.
36% meer dus.

In plaats van 100 gram dus 136 gram,
In plaats van 150 gram --> 204 gram
In plaats van 200 gram --> 272 gram
250 wordt 340
300 wordt 408
350 wordt 476
400 wordt 544
450 wordt 612
500 wordt 680
550 wordt 748
600 wordt 816
enz.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Je kunt ook zelf zo grofweg een derde meer doen als je dat makkelijker vindt.
Succes