Wat zorgt ervoor dat je bij uien snijden tranen in je ogen krijgt?

Bij uien en prei snijden krijgen de meeste mensen tranen in hun ogen. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3.4K

Het beste antwoord

Wanneer je in een ui snijdt, snijdt je ook door de cellen van de ui. Als de cellen kapot gaan, komen de enzymen die normaal in de cel zitten zijn vrij. Één van deze enzymen, allinase (van Allium, de Latijnse naam voor ui), reageert met een zwavelhoudende component die `Prensco' wordt genoemd, die ook komt vrijkomt wanneer de cellen kapot gaan. Deze reactie leidt tot de vorming van 1-propenylsulfeenzuur, dat verder door het LF-synthase enzym wordt omgezet in propaanthial-S-oxide gas. Dit gas wordt ook wel Lachrymatory Factor (`huil factor') genoemd, dat ook de naam van enzym LF-Synthase verklaart (dit betekent Lachrymatory Factor samenstellend enzym).

Dit gas is instabiel en kan met water reageren en, onder andere, zwavelzuur vormen. Wanneer dit in het oog gebeurt, beginnen de ogen het zuur te neutraliseren door grote hoeveelheden water te produceren, en dus gaan we huilen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

er komt een stofje vrij dat er verantwoordelijk voor is
als je de kraan laat lopen in de buurt van het snijden
of de ui bijv even afspoelt verdwijnt/vermindert het tranen

Toegevoegd na 1 minuut:
en kijk hier eens, zie ik....
http://www.goeievraag.nl/vraag/goede-tip-tijdens-uien-snijden.17231
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk hier maar eens:
http://www.goeievraag.nl/vraag/huilen-snijden-uien-tegengaan.19962
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen rondspattende druppeltjes aminozuursulfoxiden.
Uien verzamelen namelijk zwavel onder de grond.
AWM
14 jaar geleden
De verklaring voor dit fenomeen is te vinden in de chemie van de ui.
Bij het snijden van een ui maakt het mes een aantal cellen kapot.
In de cellen zit onder andere het enzym allinase. Als het wordt blootgesteld aan lucht, zet dit enzym aminozuursulfoxides om in 1-propeensulfeenzuur met behulp van pyridoxaalfosfaat.
Dit sulfeenzuur wordt op zijn beurt weer omgezet in de vluchtige verbinding syn-propaanthial-S-oxide. Dit gas is uiteindelijk verantwoordelijk voor het huilen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ui bevat een bepaalde stof, het enzyme allinase genoemd. Deze gaat, bij het snijden van uien, omgezet worden via een chemische reactie in een 'gas' (syn-propaanthial-S-oxide). Dit gas is vrij irriterend voor de ogen.

Om het tranen te vermijden moet je dus manieren zoeken waardoor het 'gas' niet meer tot bij je ogen raakt. Voorbeelden zijn:
- je ui snijden onder een lopende kraan zodat de vrijgekomen stoffen met het water mee wegspoelen
- werken met een koude ui omdat de chemische reactie dan blijkbaar trager verloopt.

De wortel van de ui is trouwens het meest iriterende deel van de uit omdat daar het meest allinase zit.

Laat er de uien alvast niet voor liggen, want ze zijn heel voedzaam, een bron van vitamine B en C, calcium en ijzer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een ui snijdt, komt er een gas vrij. Dat gas is een soort zwavelachtige stof. Als die stof in contact komt met een nat oppervlakte ontstaat er een soort zwavelzuur. Dat gebeurt dus in je oog. Door het water in je oog en de zwavel ontstaat er een bijtend zuur. Dit zuur zorgt ervoor dat je oog gaat tranen.

Als je ogen tranen tijdens het uien snijden, moet je niet met je handen in je ogen wrijven. Je handen zijn namelijk ook vervuild met het tranenveroorzakende gas, van het wrijven wordt het tranen alleen maar erger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, je hebt het al gezien he? Allemaal goede antwoorden. bij het snijden komt er een stofje vrij. laat de kraan lopen, dan heb je er minder last van.