Welk meel kan ik gebruiken voor bananen brood?

Ik maak graag bananenrood dit hoort officieel met amandel meel en kan eventueel worden vervangen door tarwebloem maar dan is t niet meer gezond.
Ook heb ik een tarwe allergie dus mag ik dat niet.
Nu is de amandelmeel vaak op bij de reformzaak en nu vroeg ik me af of ik gewoon andere meelsoorten kan gebruiken zoals speltmeel of kokosmeel enz.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
2K
Amadea
10 jaar geleden
Het kan ook met havermout, is tevens een stuk goedkoper!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heey, daar hoor ik van op. Doe je dan de zelfde hoeveelheid havermout? Die heb ik toevallig net gehaald bij de regormzaak
Amadea
10 jaar geleden
Voor 2 bananen heb je 100 gram havermout nodig.
Ritsuka
10 jaar geleden
je kunt ander meel gebruiken, maar de 1 maakt het soms wat droger of natter, dus je zou even moeten testen
Ritsuka
10 jaar geleden
hoezo is het niet meer gezond met tarwemeel?
als je allergie hebt snap ik, maar verder?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi, ik heb de 350 gram amandelmeel vervanger door 50 gram havermout en 300 gram speltmeel.
Het bananenbrood was net zo lekker alleen veel droger dan ik gewend ben.
Dus in het vervolg sla ik ze in als ze er zijn ( de amandelmeel) Om op de vraag van Ritsuka terug te komen, Waarom is brood ongezond?
Omdat het tarwe van tegenwoordig sowieso niet meer is wat het was. Ten eerste is het zo dat de voedingswaarde van tarwe in de kiem en de zemel zit, maar die worden er juist uitgemalen en gezeefd. Het meellichaam van tarwe bestaat voor het grootste gedeelte uit gluten, en die blijven dus juist over. En als je dan weet dat er heel veel mensen zijn die een glutenintolerantie hebben en veel daarvan dit waarschijnlijk niet eens weten! Verder wordt tarwe ook nog eens vaak gekruist met andere gewassen omdat het dan veel sneller en goedkoper geoogst kan worden. Want dát is tenslotte de drijfveer voor heel veel voedselproducten: geld verdienen. Je kunt dit natuurlijk betwijfelen en dat is ieders recht maar, volgens W. Davis is het bewezen, via zijn onderzoek onder 2000 van zijn patiënten, dat heel veel klachten als allergieën, darmproblemen, eczeem, en overgewicht verdwenen door het schrappen van tarwe/granen uit hun dieet. De patiënten werden gezonder, kregen veel meer energie en vielen bovendien wel tot 10 kg in korte tijd af. Bovendien, beweert hij, zorgt tarwe voor het snel stijgen van de bloedsuikerspiegel, het ontstaan van auto-immuunziekten, en nog meer…waaronder astmatische klachten, jeukende ogen, menstruatiestoornissen, bloedarmoede, hoofdpijn, migraine en glutenintolerantie.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ze schrapten tarwe/granen uit het dieet, maar waardoor vervangden ze dit dan? Hoe zat het daarna met het totaal aantal kcal dat ze binnenkrijgen?
Want als je in plaats daarvan meer groente zou eten, dan is het logisch dat je afvalt, want dat bevat minder kcal.
Heb je een link naar het onderzoek?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb dit stukje ook van internet gehaald om jou een korte uitleg te geven. Maar als je bij google intoetst waarom is tarwe niet gezond kom je alles aan de weet.
Ik eet zelden brood omdat ik er gewoon erg veel last van heb.
Als ik wel brood eet is het speltbrood of glutenvrij geroosterd brood.
Omdat ik vrij gezond bezig ben met de rest van mijn voeding kom ik niets te,ort.
Ik drink elke dag groentesappen en ik maak dagelijks smoothies met verschillende noten en zaden erin zoals amandelen, chiazaad en lijnzaad en banaan en aardbei.
Maar ik eet ook regelmatig bijvoorbeeld een mango met lijnzaad als ontbijt.
Ik maak afentoe bananen brood of gezonde koekjes met amandel, spelt, boekweit, en andere melen behalve tarwebloem
Ook bak ik afentoe een glutenvrij brood of speltbrood.
Vezels genoeg dus
Maar tarwe brood zit ook bomvol suikers dus als je daarmee stopt en verder gaat met de manier zoals ik nu doe dan val je zoiezo af.
Ritsuka
10 jaar geleden
Als je er last van hebt moet je het inderdaad niet eten, maar veel mensen kunnen het wel prima verteren.
Ik twijfel ook niet aan je eetpatroon, ik was alleen nieuwsgierig naar het onderzoek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry ik las te snel je schreef hoe vervangden ze dit dan ik dacht dat je wilde weten wat je kunt eten om toch de vezels binnen te krijgen.
Hoe het onderzoek gegaan is weet ik helaas niet.

Antwoorden (1)

Dat kan zeker!
Thuis heb ik ook iemand met gluten en koemelk allergie, en het lukt prima met zo'n beetje elke soort meel.
Ik heb het geprobeerd met Broodmix van Schär, meel van Schär, broodmix van Dove, boekweitmeel.... en het lukt altijd.
De reden waarom jet altijd lukt is dat de banaan en het ei voor de binding zorgen, en je hebt dus geen gluten nodig zoals boj plat brood.
Extra tip: vervang een deel van de melk door verse sinaasappelsap en voeg een beetje kaneel toe. Yammie!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Twee zaken uit jouw antwoord begrijp ik niet. Hoe kan je melk en elke soort meel gebruiken in een recept dat zal worden gegeten door iemand met allergie voor zowel gluten als melk?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb trouwens een recept zonder melk en tarwe 350 gram amandelmeel
1/2 theel. Keltisch zeezout
1/4 theel. Baking soda
Mengen in een kom 60 ml kokosolie
60 ml honing
1 eetl. Vanille extract
1 eetl. Appelcider azijn
3 eieren
Mengen in een andere kom 3 bananen
1 handvol noten, rozijnenof notenpasta
1 eetl koek of koekkruiden of kaneel ( hoeft miet perse)
In de blender. Alle 3 de kommen bij elkaar en goed roeren.
40-50 min. Op 180 graden in de oven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Amadea
De VS zei niets over een melkallergie, vandaar mijn verwijzing naar melk. Thuis gebruik ik geen koemelk, maar soja of rijstemelk, inderdaad, en dat kan ook zonder probleem.
Met "elke soort meel" bedoelde ik dat het recept lukt, letterlijk, met alle denkbare soorten meel, met of zonder gluten. Uiteraard, als je een glutenallergie hebt, kies je dan voor een glutenvrije variant, en ik noemde ook een paar. @Wijfje
Reuze bedankt, dat ziet lekker uit!!
Ik zie dat je recept weinig vocht gebruikt (alleen de eieren en het beetje vocht uit de bananen), en de smeuïgheid komt door de olie. Voor een wat lichtere variant zou je kunnen proberen om een deel van de olie te vervangen door melk (gewone of soja, rijst, enz) of vruchtensap (met banaan is sinaasappelsap altijd een winnaar) Als je sinaasappelsap gebruikt, vergeet niet om de raso van de sinaas toe te voegen voor extra aroma.
Lekkerrrrrr!!!