waarom schift mijn aardappelgratin?

ik maakte op oudjaar een aardappelgratin met half melk, half room en gemalen kaas. En de nodige kruiden. Nadat de schaal uit de oven is gekomen is de saus geschift. Hoe komt dit en hoe kan ik het vermijden in de toekomst?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
6.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat voor room heb je precies gebruikt?

Antwoorden (2)

Room en melk gaan niet goed samen als gratineersaus. De volgende keer kan je het beste kookroom nemen, die is geschikt voor verhitting en het resultaat is perfect. Je koopt het in de supermarkt in kleine flesjes uit het koelvak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe het komt dat je gratin geschift is kan ik niet met zekerheid zeggen maar je ingrediënten kloppen in elk geval, al denk ik dat het aan de kaas kan liggen.
Hoe het te voorkomen in de toekomst kan ik je misschien wel vertellen.
Begin met een glazen, Pyrex of porseleinen schotel in te boteren.
Hierin schik je aardappelschijfjes van circa 2 mm. dikte, in een kom meng je melk met de zelfde hoeveelheid room (en dit hoeft echt geen kook-room te zijn) en een geperst teentje look (of meerdere naar smaak) kruiden met peper, zout, muskaatnoot en naar smaak wat cayennepeper.
Leg op je aardappels een takje tijm (hoeft net maar is wel lekker) en giet je melk/roommengsel hierover.
Afdekken met aluminiumfolie en het geheel in de oven zwieren.
Laten garen.
Als de aardappeltjes gaar zijn aluminiumfolie en tijm verwijderden en bestrooien met kaas nog even onder de grill zetten en laten kleuren.
Als je de gratin op deze wijze maakt zou er geen probleem mogen zijn. Bij mij is hij ieder geval nog nooit geschift.
Succes met de gratin en smakelijk.