Er is een duidelijk verschil tussen blauwe bessen en blauwe bosbessen. De blauwe bes is een gecultiveerde soort. Zo zijn deze blauwe bessen groter en groeien ze in trossen terwijl de bosbessen klein zijn en zich individueel in de struik bevinden.
Nog een kenmerkend verschil is het vruchtvlees. De blauwe bosbes bevat rood vruchtvlees en de blauwe bes wit. Zo geeft het vruchtvlees van de gecultiveerde bessen niet af en zijn ze makkelijker hanteerbaar. Beide bessoorten hebben een blauwe schil met een waasje erover. Deze schil bevat een sterke kleurstof die erg afgeeft en moeilijk te verwijderen is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Blauwe bessen zijn groter, minder sappig, hebben wat flauwer smakend vruchtvlees.
Bosbessen zijn kleiner, sappiger, en hebben een licht zure smaak. Ik vind ze lekkerder dan blauwe bessen, maar ik hou dan ook niet van heel zoet.
Amadea
10 jaar geleden
het verschil zie je het beste als je kijkt naar de binnenkant van de bes, bij bosbes is ook het vruchtvlees blauw, bij de blauwe bes is het vruchtvlees wittig