hoe kan je rijst droog koken?

als we hier rijst eten is dat altijd vieze, zompige, natte rijst.

hoe kook je rijst droog.

ik weet dat het mogelijk is zonder rijst koker, maar hoe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
24.6K

Het beste antwoord

Wij koken de rijst altijd gedurende 10 minuten in ruim water, dan gieten we het af en laten het nog 10 minuten staan. Resultaat: mooie droge korrels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zo eenvoudig.+1
zondag
14 jaar geleden
Precies zo doe ik het ook. Altijd mooie droge rijst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij gebruiken Pandan rijst... en daarmee lukt het ons altijd! en hij is ook nog lekker. Voor zowel zoet als hartig.

Andere antwoorden (8)

Rijst koken: Neem 3 delen rijst en 4 delen water, breng dit op hoog vuur aan de kook, zet dan laag met deksel erop. Als het water niet meer te zien is, alleen nog wat belletjes, zet dan het vuur uit en laat de pan nog een kwartier staan met het deksel erop. De rijst wordt dan mooi droog, afgieten is niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doe de rijst in een pan en doe er zoveel water op dat het water 2cm boven de rijst staat

laat het aan de kook komen en draai dan de warmte bron laag
kijk regelmatig of het water verdampt is
is het water verdampt dan draai je het ga uit en laat de rijst zo nog een 15 min met de deksel op de pan staan

zo doe ik het altijd

Toegevoegd na 1 minuut:
ga= gas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt aan de rijst die je gebruikt.
Als je basmati of pandanrijst gebruikt heb ik de volgende tip:

Laat de rijst met koud water ongeveer een kwartiertje weken. Spoel het daarna af en laat het in een zeef een tijdje uitlekken.

Doe in een pan een klontje boter en laat het smelten. Doe er vervolgens de rijst bij en roerbak de rijst zachtjes een minuut of twee. Giet er dan heet water uit de kraan bij totdat de rijst net onder staat. Maximaal een 1/2 cm. boven de rijst. Doe naar smaak wat zout bij, roer eventjes en zet de vlam hoger zodat het begint te koken. Zodra het water kookt, de vlam heel zachtjes zetten of een sudderplaat gebruiken en de rijst ongeveer 10 á 15 minuten laten droogkoken.

Daana even losroeren en klaar. Altijd mooie droge korrel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop de juiste, dus droogkokende, rijst. Ik vind de witte biologische rijst van AH erg lekker. Je kunt de rijst in afgepast of ruim water koken met een beetje zout. De rijst pas in het water doen zodra het water kookt en het kan eigenlijk niet mislukken. O ja, de rijst na het afgieten nog een minuut of 10 laten staan.
paulus811
14 jaar geleden
Per persoon reken je ongeveer 1 beker rijst, dat is ongeveer 150 gram. De rijst gaat in de pan.

De rijst moet gekookt worden met water. Voeg water aan de pan toe totdat de rijst een (gemiddelde) duimdikte onder water staat. Dat is ongeveer 1,5 centimeter.

Zet de pan met deksel op een matig vuur. Zodra de rijst kookt het vuur zo klein mogelijk maken : De rijst moet net aan de kook blijven.

Na ongeveer 10 tot 15 minuten (proeven of het gaar is) is al het water door de rijst opgenomen, en moet het vuur uit (evt. restant water afgieten). Laat de pan met de deksel erop nog tenminste 10 minuten nagaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zet een pan met ruim water op met wat zout, breng het aan de kook en giet de rijst erin. Als het dan weer kookt,zet ik het vuur lager, het moet wel blijven koken, dus niet stilstaan. Deksel houd ik eraf. Het ligt aan de soort rijst hoe lang die moet koken, de juiste tijd staat op de verpakking. Als de rijst klaar is, giet ik hem af met de deksel schuin erop en laat zolang afgieten tot er geen water meer uitkomt. De deksel er weer op en zo`n kwartiertje laten staan. Je kunt hem natuurlijk ook in de vergiet afgieten maar dan moet je die weer afwassen, vandaar. Voor hij op tafel komt, nog even met een metalen vork doorroeren en hij is heerlijk droog.
Een tip; Als je nasi wilt maken, kook de rijst dan van tevoren en bak hem pas op als hij koud is. Krijg je geen plakkerige nasi.
amc
14 jaar geleden
Ik gebruik een ruistkoker, makkelijk voor twee of meerdere personen en mislukt nooit.
Ik heb Indische kooklessen gehad en daar heb ik mijn rijst zo leren koken.
Welke rijst je ook gebruikt, altijd wassen tot je helder water hebt.
Rijst in de binnenpan doen en aanvullen met water tot een vingerkootje boven op de rijst.
Voeg zout en een klein scheutje olijfolie toe en zet de pan aan.
De pan weet zelf wanner de rijst klaar is en houd hem nog een uur warm, zonder aankoeken, dus je hebt er geen omkijken naar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt hem gewoon kopen bij Blokker :)

Toegevoegd na 2 minuten:
ruistkoker = rijstkoker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rijst koken volgens de kooktijd afgieten en met open deksel het stoom eraf laten gaan en snelkookrijst gaat ook altijd wat gemakkelijker