Hoe maak je Karamel zoals in een Mars reep?

Hoe maak je dus van dat vloeibare zoete Carmel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
2.6K

Antwoorden (1)

Ingrediënten:
150 gr suiker en 50 ml water
125 ml slagroom
35 gr roomboter (meer als je hem nog dikker wilt, minder als je een dunnere versie voor over dessert wilt.)
(of alles keer 2 voor een grote portie)
Giet de suiker in de pan en giet het water erbij.
Verhit dit op middenhoog vuur. Roer niet! Je ziet de suiker eerst oplossen in het water, dan koken, dan ontstaan er wittige bellen en daarna kleurt de suikerstroop bruin. Wacht tot een goudbruine/ reebruine kleur ontstaat. Giet dan langzaam de slagroom erbij maar pas op voor de hete spetters!! Langzaam roeren. De karamelslagroom gaat dan eerst enorm bruisen. Blijf cool... dit hoort. Roer dan net zolang, kan met een garde, totdat de karamelstroop is opgelost in de slagroom. Laat hem daarna nog wat inkoken zodat hij straks dik genoeg is. Laat de karamelsaus afkoelen. Vanaf handwarmte kun je de roomboter toevoegen. Laat hem nog verder afkoelen, waarbij de saus van zelf nog verder indikt.

Toegevoegd na 1 minuut:
- Gebruik een pan met een dikke bodem voor een gelijkmatige opwarming. Dit voorkomt aanbranden.
_ Als je die niet hebt, kun je ook wel gewoon een steelpan gebruiken, maar misschien handig om er een pan/ diep bord met koud water naast te leggen, dan kan je daar snel de pan afkoelen als het proces te snel gaat bij het karameliseren
- Uit de theorie op internet lees ik dat wanneer er nog suikerkorrels aan de wand van de pan kleven die niet zijn opgelost in het water, deze een verbrandingsproces op gang kunnen brengen. Er wordt daarom wel met een kwastje de wand van de pan nat gewassen...
- Als de suikerstroop te weinig gebruind is heeft deze alleen maar een zoete en te weinig een karamelsmaak. Te donkere kleur smaakt echter weer bitter. De tijd tussen de te lichte kleur en een te donkere kleur is zó voorbij...
- De suikerstroop krijgt een temperatuur van minstens 130 graden of hoger. Daar kun je dus serieus brandwonden van krijgen. Weersta automatische verleidingen om de pan met je handen te pakken of de stroop met je vingers te voelen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Recept ziet heel goed uit, met zeer goed uitleg +
Andere recepten met net andere verhoudingen van ingrediënten zal je ongetwijfeld elders vinden, maar met name de extra uitleg is in dit antwoord prima.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
krijg van de uitleg zin om ook iets met caramel te maken.
b.v. de appelcake van 24 kitchen
lekkerrrr
prima antwoord
MoniqueT
10 jaar geleden
ik ga dit binnenkort uitproberen, bedankt voor de tip +1