Hoe maak je een stevige/harde gehaktbal?

Gehaktballen maken dat lukt me wel, ook een gehaktbal die mooi rond blijft en niet uit elkaar valt is niet al te lastig. Maar al mijn gehaktballen zijn te zacht voor mijn smaak, maar ik weet niet hoe ik deze harder kan maak.

Mijn recept:
500 gram gehakt (half om half)
1 ui fijn gesnipperd
1 el (dijon) mosterd
scheutje worcestersaus
2 tenen knoflook uitgeknepen
2 eieren
half kopje paneermeel
bak-/braadboter 125 gr.
peper
zout

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
38.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2 eieren is wel veel voor een pond gehakt en ik denk dat je toevoegingen zoals ui,mosterd en saus de bal zacht houden.

Het beste antwoord

Probeer eens rundergehakt met beschuit[paneermeel], peper, zout, nootmuskaat, knoflook [geperst] en natuurlijk een flink stuk margarine om in te braden en voor de jus.

>>> Twee eieren is veel teveel, maak het liever eens zonder ei, kijk hoe dat bevalt, of gebruik er maar 1 kleine op 1 pond gehakt. Eieren maken de mix echt te nat. Een ei in een kilo doe ik eerder nog.
>>> Het gesnipperde ui maakt de gehaktbal onsamenhangend, minder compact.
>>> Neem wat minder paneermeel, kneed goed en voeg toe indien nodig.

Nou had je zoveel ingrediënten Sjors en die zijn allemaal lekker, maar niet allemaal tegelijk. Als je van gehaktballen houdt, dan kun je misschien iedere week andere ballen maken... mosterdballen, knoflookballen, uienballen en nog eentje : sambalballen [uit ervaring kan ik je vertellen dat ze erg lekker zijn.].

Antwoord
Teveel ei, een ui en ook nog Worcestersauce maken de gehaktmix te nat. Denk niet : extra paneermeel, dat werkt niet.
Ook al die smaken bij elkaar is teveel, wissel het liever af. [Less is more...]

Hoop dat je het probeert, succes!

Toegevoegd na 48 minuten:
Ik schreef 1 ei in een kilo gehakt, vind jij een kilo gehakt natuurlijk te veel, maar gebraden ballen kun je met of zonder jus heel goed invriezen.
Voor onverwachte momenten als gebrek aan tijd [of een keertje op brood met mosterd] is het ideaal... want ze zijn al klaar! Alleen nog even ontdooien.
Je kunt trouwens ook kleine gehaktballen draaien [maatje pingpongbal] sneller gebraden en sneller ontdooit :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik zou 1 ei achterwege laten (ik gebruik eigenlijk nooit eieren), en die boter ook. Door de boter wordt t veel te vet, dat smelt er uit en dan vallen ze uit elkaar. Gehakt bevat van zichzelf al veel vet.

Ik zou gewoon gehakt, je kruiden/specerijen nemen, paneermeel, evt een ei. Vooral goed kneden is het belangrijkste. En je uien écht fijn maken, grove uienstukjes zorgen ook voor minder integriteit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De boter is uiteraard voor het braden, dus die had inderdaad niet bij het recept gehoeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
integriteit (zn): onkreukbaarheid, onomkoopbaarheid, oprechtheid, rechtschapenheid http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=integriteit @edensunrise...wat bedoel je met " En je uien écht fijn maken, grove uienstukjes zorgen ook voor minder integriteit."
Amadea
10 jaar geleden
Soliditeit bedoelt Sjors misschien?
Amadea
10 jaar geleden
eh, edensunrise
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha, ja, dat dus. Meer interne structuur, stevigheid. Maar 125 gram boter?? Dat is een half pakje..
Als je een droge bal wilt moet je in ieder geval geen ei toevoegen. Ook uien en knoflook maken het iets sappiger maar je wilt natuurlijk nog wel een beetje smaak houden ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ook heel belangrijk is, je vuur niet te hoog zetten. Rustig aan bakken, dan vallen ze niet uit elkaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gebruik dan rundergehakt (of een groter deel) en geen of slechts een klein ei, royaal panereren
10 jaar geleden
- Laat het gehakt voor het braden op kamertemperatuur komen!
- Gebruik 1 ei en minder paneermeel
- Als je ui wilt gebruiken (wat erg lekker is), snij het dan superfijn