Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben gelatine blaadjes vergeten en wil mijn kwarktaart nu afmaken, kan ik iets anders gebruiken?

Ik heb een mengsel van slagroom (250ml) en Griekse yoghurt (500 ml) wat ik wil laten opstijven. Ik had volgens het recept gelatine blaadjes moeten gebruiken, maar die heb ik niet in huis. Het taartje moet nu af! Is er een vervanger? Zetmeel? Maïzena? Bloem?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
10K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Helaas voor jou, maar yoghurt kan alleen opstijven door gelatine te gebruiken. Maïzena of bloem kunnen namelijk alleen hun werk doen als de vloeistof eerst aan de kook wordt gebracht. Maar yoghurt gaat schiften bij verhitting.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een goede vervanger van gelatine is agar agar. Maar ik vermoed dat je daar ook geen zakjes van in huis zult hebben...
(Lees meer...)
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Agar-agar bindt sowieso minder lang dan gelatine. Maak een product daarom niet meer dan een paar uur van tevoren. Ga er niet van uit dat je het product wel een nachtje in de koelkast kunt bewaren.
Nu misschien te laat, maar je had er bijvoorbeeld wel eenpersoons desserts van kunnen baken. Doe een beetje van de kruimelbodem onderin een glaasje, en daarop het kwarkmengsel.
Je kunt het dat met een lepeltje opeten. Het is dan geen kwarktaart meer, maar nog steeds lekker.
(Lees meer...)
bamibal
10 jaar geleden
Je had wel maizena kunnen gebruiken, dan neem je een derde van de yoghurt en die dik je aan met maizena, je yoghurt zal in de schift gaan maar dat komt weer goed als je het met de rest mengt. Voor volgende keer :p
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding