Kan je bitterkoekjes maken zonder amandelen?

Of zijn het dan geen bitterkoekjes meer?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een bitterkoekje is een koekje dat bestaat uit een mengsel van gemalen bittere amandelen, kristalsuiker en eiwit. Zonder de bittere amandelen, is het niet echt meer een bitterkoekje. Toegevoegd na 1 minuut: Ontdek net dat je in plaats van amandelen ook wel het binnenste van abrikozenpitten kan gebruiken als goedkoop alternatief.

In bitterkoekjes worden gepelde zoete amandelen , en gepelde bittere amandelen verwerkt. Die bittere amandelen geven de specifieke smaak. Dus nee, zonder amandelen, geen bitterkoekjes.

Ja... Je zou ipv echte amandelen (sommige mensen zijn allergisch voor amandelen en vele noten) ook wel eens amandel-essence kunnen proberen, dit zal vast wel redelijk de smaak benaderen. Amandelessence is een kleurloos alcohol extract, een aroma dat bereid wordt uit de pitten van abrikozen en perziken. Het geeft een amandelachtig aroma aan gebak en cake.(en ook bitterkoekjes ? :)) Als ik me niet vergis, gewoon te koop in supermarkt en meen van een merk als Baukje of dr. Oetker en ook nog veel goedkoper ook ;)

Zonder amandelen geen echte bitterkoekjes. Maar probeer te experimenteren! Probeer het eens met pecannoten of (goddelijke!) macadamianoten.. Misschien is dat nog wel lekkerder. En als het viezer is, 'halen we toch gewoon patat' (de uitspraak van mijn vrien als ik voor de zoveelste keer weer een raar experiment uit de oven haal..) Toegevoegd na 4 minuten: Oh ja! Een flinke scheut amaretto geeft een hele goeie 'bitterkoekjessmaak'..

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100