Hoe maak ik luchtige volkorenpistolets met zaadjes?

Ik heb al heel wat malen geprobeerd om mooie grote pistolets te bakken, maar ik krijg ze nooit helemaal op punt. Ook zakken ze telkens wat in wanneer ik ze bestrijk om de zaadjes er over te strooien.

Kleine nota: Ik eet veganistisch, dus als je recepten zou posten liefst enkel diegene die volledig plantaardig zijn.

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 6 minuten:
Deze ingrediënten gebruik ik:

300 gr volkorenbloem
200 gr bloem
300 ml lauw water
3 el olijfolie
1 el suiker
1 tl zout
1 zakje instant gist

Eerst meng ik de gist met het lauwe water en laat ik dit 5 minuten rusten. Vervolgens voeg ik de olie en de suiker toe en dan voeg ik dit aan de overige ingrediënten toe. Ik kneed het deeg 15 minuten goed door. Laat het 1 uur afgedekt rijzen. Sla het in, kneed even kort, vorm de pistolets en laat ze opnieuw 1 uur rijzen. Bestrijk ze met een maïszetmeelpapje, strooi er de zaadjes over en bak ze 15 min. op 200°C.

Echter de ene keer lijken ze "uit te lopen" en de andere keer zakken ze in wanneer ik ze bestrijk...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Het beste antwoord

Je kan anders eens het volgende proberen:
gebruik ten eerste verse gist, die heeft een betere werking dan gedroogde. Voor dit recept zou 30 gram moeten volstaan.
En ten tweede na de eerste rijs vorm je broodjes die je met een borsteltje ligt bevochtigd met een beetje water en die je dan in de gewenste zaadjes drukt, deze gaan er zonder moeite blijven aankleven, daarna je tweede rijs en afbakken. Bij mij lukt deze manier altijd. (Bakkers doen het meestal ook op deze manier)
Wel raad ik aan geen al te grote zaden te gebruiken. Mocht je toch grotere zaden willen gebruiken zoals meloenpitten of iets van die aard kan je ze best eerst even een beetje cutteren tot je de grote van sesamzaadjes hebt.
Nog even een snelle tip: noten moet je altijd in het deeg verwerken dit komt de smaak ten goede.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

begrijp niet wat er mis is met dit recept het mijne ga ongeveer op de zelfde manier en bij lukt het wel ,alleen gebruik ik ei en geen mais papje of ik laat het ei weg en bestrijk ze met olijfolie waar ik knoflook heb fijn in geknepen en mijn oven staat hoger maar je moet het maar eens vergelijken
500 gram volkoren bloem
1 zakje, 7 gram gedroogde gist
1 theelepel suiker
275 ml handwarm water
1 eetlepel olijfolie
1 ei
zout

Meng de bloem in een kom met de gist.
Voeg de suiker en het zout toe.
Voeg de olie toe en schenk vervolgens langzaam het water erbij.
Kneed met je handen een samenhangend deeg.
Maak er een bal van en leg een theedoek over de kom.
Zet de kom op een warme plek en laat 1 uur rijzen.
Kneed het deeg na het uur nogmaals goed door.
Laat opnieuw een uur rijzen.
Verwarm de oven voor op 230 graden.
verdeel het deeg in 12 stukken,voeg eventueel wat bloem toe als het deeg te plakkerig is
,draai er pistoletjes van
Snijd de broodjes bovenop eventueel nog in met een mes.
wat sesam- of maanzaad, zonnepitten, tarwevlokken, pompoenpitten om te bestrooien
Bak de broodjes 10 à 15 minuten of tot dat ze goudbruin van kleur zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is inderdaad erg gelijkaardig. Hoewel ik uit mijn recept maar 10 pistolets haal. Misschien moet ik gewoon nog wat oefenen op de techniek...