Hoe krijg ik cupcakes mooi en recht?

Altijd al ik cupcakes maak is de vorm niet goed , mooi en recht. Hoe zorg ik ervoor als ik cupcakes bak dat het mooi en recht staat? En ik wil het niet met een cupcakemachine doen en zelf bakken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
6.6K

Antwoorden (6)

Ik denk dat je teveel beslag in de vormpjes doet. Als je ze niet verder vult dan voor 2/3de, dan kunnen de cakejes goed rijzen en zullen ze niet boven het vormpje uitsteken als ze klaar zijn. Hoe platter de cakejes zijnna het bakken, hoe makkelijker ze zijn te decoreren.
amc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2/3e is zelfs al teveel. Ik doe meestal ongeveer tussen 1/3e en de helft. Ligt er volgens mij ook wel aan hoe het beslag is. Bij de ene soort beslag rijzen ze een beetje, bij de andere lijken het wel soufflés haha.
amc
10 jaar geleden
Ik bak heel vaak cupcakes en neem de normale cupcake vormpjes van silicone. die zet ik in een muffinvorm en vul ze voor 2/3de.
Ze komen er dan altijd perfect op hoogte en recht uit. Vul ik ze voor minder dan de helft, dan worden ze niet zo mooi hoog, dat is mijn ervaring. Ook is het van belang niet teveel bakpoeder te gebruiken én dit goed te vermengen met de bloem, dan samen zeven, maar dat hoeft niet eens. Als je niet teveel bakpoeder of bij zure ingrediënten zoals yoghurt zuiveringszout neemt, krijg je nooit soufflees.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
''normale'' cupcake vormpjes van silicone? Normale vormpjes zijn van papier toch? haha Het ligt echt aan het beslag, jij maakt hem misschien met wat anders dan ik. Die soufflees kwamen bij zo'n kant en klaar verpakking (en eerder bij diezelfde normale)
amc
10 jaar geleden
Met normale cupcakes bedoel ik meer de inhoud. De papieren caisses zijn vaak iets kleiner of lager, hahaha.....(^0^)!
Ik zal vast geen andere dingen gebruiken dan jij bij het maken van cakebeslag. Hier zijn vaste regels en ingrediënten voor.
Boter en suiker met evtl. smaakje cremig kloppen, eitjes één voor één erdoorheen en tot slot de gezeefde bloem/bakpoeder of zelfrijzende bloem erdoor spatelen. Van alles evenveel qua hoeveelheid. Ik heb nog nooit een kant-en-klare verpakking gebruikt, dus zou het niet weten of je dan soufflees krijgt. (^0^)!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
''Ik bak heel vaak cupcakes en neem de normale cupcake vormpjes van silicone. '' Je zegt toch echt vormpjes. Elk beslag is anders natuurlijk, de een spatelt, de ander roert, de ander 1 minuut de ander 5 minuten. Het is net dat ene beetje verschil dat het al kan maken of laten mislukken haha. Vandaar dat je ook niet altijd precies hetzelfde resultaat krijgt. Verder is het gewoon een goed antwoord hoor, alleen had ik de vraag ander geinterpreteerd.
amc
10 jaar geleden
Klopt, ik zeg siliconen vormpjes, omdat de vormpjes die meestal van papier zijn (de papieren caisses) bij mij van siliconen zijn. Ik heb dus losse siliconen vormpjes en die zet ik ipv. de papieren vormpjes in mijn muffinbakvorm. Ze zijn perfect want ik hoef ze niet steeds weg te gooien en de cakejes zijn er moeiteloos uit te halen. ;-)
Door een siliconen cupcake vormpjes houder te gebruiken (zie bron). De cupcake vormpjes kun je daar in zetten, de goede hoeveelheid beslag erin doen en dan bakken. Zo blijven de vormpjes mooi rond.

Toegevoegd na 3 minuten:
siliconen cupcake bakvorm haha
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de omschrijving staat dat de cupcake niet mooi en recht staat. Door dat laatste woord ga ik van het onderste gedeelte uit, en niet van de bolling/bovenkant.
Wat ik doe is vals spelen: recht afsnijden. daarna fraai decoreren en klaar is kees. een zekere bolling bij het bakken is normaal; beetje minder beslag in het vormpje helpt een beetje maar perfect recht worden ze dan nog niet. Afsnijden dus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
door op de eerste plaats te zorgen dat de vormpjes recht staan op de bakplaat, dus niet op een rooster zetten.
en op de tweede plaats door het beslag gelijkmatig in de vormpjes te verdelen. ieder hobbeltje wordt tijdens het bakken groter, iedere kuiltje wordt een "krater".
probeer het maar eens.
succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook cakebeslag rijst, net als brood.
Laat de cakejes, maar ook gewone cake, een half uurtje (in de vormpjes) voor het bakken rijzen.
De cakes scheuren nu niet tot nauwelijks en de bolling bovenop is gelijkmatiger.
Mocht je ze écht niet bol willen hebben, dan zul je de bovenkant eraf moeten snijden.

Succes met bakken!

Toegevoegd na 3 minuten:
ps. Als je een bakblik gebruikt, of je vormpjes in een bakblik doet, kun je voor het rijzen even een paar keer zachtjes tikken met het bakblik op het aanrecht. Zo gaan de luchtbelletjes er uit en krijg je geen rare, misvormde bulten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je moet stevige vormpjes doen en het is dus handig als je de vormpjes gebruikt die er bij zitten want die zijn steviger ook al zijn ze wel mindermooi