Hoe maak je de lekkerste "bospaddestoelensoep"

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
3K

Antwoorden (5)

dit heb ik eens uit de boodschappen gehaald en wij vonden het lekker en komt
dus nog regelmatig op tafel

4 a 5 lente/bosuitjes
500 g gemengde paddestoelen
(oesterzwammen, kastanje en grotchampignons, shii-takes)
50 g boter
1 eetl. gehakte tijm (vers of diepvries)
4 dl kruiden of groentebouillon (van tablet)
1 dl witte wijn
2 dl melk
2 dl kookroom
peper en zout

Hulpmiddelen
Pan
Staafmixer

Voorbereiding
Hak de lente/bosuitjes fijn en houd het loof apart.
Borstel 400 g paddenstoelen of veeg ze schoon en snijd ze in stukjes.
Verhit de helft van de boter en bak hierin de uitjes en paddenstoelen 3 minuten.
Voeg de tijm, bouillon, witte wijn en melk toe en kook zachtjes 10 minuten.
Borstel de rest van de paddenstoelen schoon,
snijd ze in plakjes en bak ze in de rest van de boter goudbruin.

Bereidingswijze
Pureer de soep met de staafmixer of in een keukenmachine.
Roer de kookroom en de gebakken paddenstoelen erdoor en verwarm de soep.
Voeg peper en zout naar smaak toe en bestrooi de soep met het fijn gesneden
loof van de lente/bosuitjes.

Serveertips
Tip:
Maak de soep iets pittiger door er 1 theel. kerriepoeder aan toe te voegen.
Het is ook lekker om 1 eetl. grove mosterd door de soep te roeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had dat recept ook gevonden op www.smulweb.nl kerstrecepten.
Smulweb staat vol met simpele lekkere recepten, echt de moeite waard om daar eens te gaan kijken. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat weet ik heb daar ook een kooksite
maar soms is het moeilijk zoeken
als ik daar geen recepten opzet zet ik het op mijn andere site
ben er dagelijks even ook voor mijn post
Een recept dat bijn 5 sterren kreeg, en dus best lekker zal zijn.

Romige bospaddestoelensoep met sherry

0.5
1.5
2.5
3.5
4.5
2 waarderingen
henny_b_b heeft dit recept op 9 april 2000 toegevoegd. Dit recept is 4.634 keer bekeken, 13 x bewaard en staat in 1 kookgroep.
Print recept
Boodschappenlijst
Verstuur dit
recept als kaart

Bereidingstijd: 10-20 minuten Keuken:Nederlandse keukenSmaak:Zacht en romig Techniek:KokenSoort gerecht:SoepenUit eigen keuken:Nee (i)
Ingrediënten voor 4 personen

10 g gedroogde paddestoelen
1 sjalotje
200 g gemengde paddestoelen
25 g boter
1 dl droge sherry
380 ml gevogeltefond
2 dl kruidenbouillon
1 1/2 dl slagroom
peper
zout
Voorbereiding
Was de gedroogde paddestoelen en week ze volgens de aanwijzingen op de verpakking. Verwijder zonodig de harde steeltjes en snijd de rest in kleine stukjes. Snipper de sjalot. Maak de gemengde paddestoelen schoon, snijd ze in plakjes en reepjes.

Bereidingswijze
Verhit de boter en fruit het sjalotje op een halfhoog vuur goudgeel en glazig. voeg alle paddestoelen toe en laat ze 3 min. meebakken. Schenk de sherry bij de paddestoelen en breng het op een hoog vuur aan de kook. Kook 2 min. door. Voeg de fond en de bouillon toe en kook de soep 5 min. op een laag vuur. Voeg de slagroom toe en breng de soep op een laag vuur al roerend aan de kook.
Breng de soep op smaak met peper en zout. Roer de peterselie erdoor en serveer direct.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fijn gesneden uitje of sjalotje fruiten in plm 25 gram ( of iets meer, je hebt het n0dig om de roux goed te maken, dus de binding van de soep) roomboter, lichtbruin, niet zwart. Dat is het geheim . Daarin de paddenstoelen, maakt niet uit welke, ( 250 gram voor 2 personen is heel mooi) in dunne plakjes toevoegen , roerend meebakken. Daarna tijdje rustig laten sudderen op klein pitje. Daarna een fikse schep bloem toevoegen, vuur hoog . Dan staat opeens alles droog en dat is goed. Voorzichtig even roeren. Deze rare rommel verdwijnt vanzelf!
Water toevoegen ( roeren, nu verdwijnen de klontjes ook) en een tablet paddenstoelenbouillon of kiptablet.
Op smaak maken met eventueel iets zout en flink wat gemalen zwarte peper. Wil je het sjiek, dan scheut witte wijn toevoegen en laten mee sudderen. Dan vervliegt de alcohol maar de smaak houd je vast. Kwartiertje op het laagste pitje. Eventueel meer water toevoegen afhankelijk van de hoeveelheid koppen soep. Klaar!
Eventueel, voor wie dat lekker vind, scheutje ( geen plons) room, kan ook sojaroom zijn of schepje zure room toevoegen. Desgewenst bij het serveren een beetje fijngesneden bieslook er over of een plukje ragfijn gesneden bosuitjes toevoegen net voor het serveren. Lekker afgebakken broodje erbij met een beetje boursin of brie. Succes!!

Toegevoegd na 3 uur:
Dit is dus de vegetarische variant. Zelfs de kippensoeptablet is in de meeste gevallen 100% vega.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Snipper eens een ui fijn en doe samen met 1 teen knoflook en de gewassen/gesneden paddestoelen in een beetje hete olijfolie.
Laat even smoren en licht bruinen. Giet er rundvleesbouillon bij en kruid naar smaak met zout en peper, of doe 1 laurierblad, gekneusde peperkorrels, enkele jeneverbessen, en wat piment in een thee-ei en hang in de soep om mee te trekken.
Je kunt ook de uien/knoflook/paddestoelenmix in de pan kruiden met zout, peper en tijm en dan de bouillon er bij doen.
Soepje zo'n 10 min. laten pruttelen en afsmaken met crème fraîche of lobbige slagroom. Bestrooien met verse peterselie.
Wat ook erg lekker is; een scheutje port of sherry erdoor!
amc
10 jaar geleden
Onderstaand recept komt uit een kerstuitgave van Allerhande enkele jaren geleden
en is bestemd voor 4 personen.
Wij vonden 't heerlijk:

Krachtige paddestoelenbouillon

Ingrediënten
• 1 ui, gesnipperd
• 4 eetlepels olijfolie
• 250 g kastanjechampignons, in stukken
• 2 theelepels gedroogde Provençaalse kruiden
• 2 eetlepels Japanse sojasaus
• 150 ml medium dry sherry
• 750 ml vleesbouillon, van tablet
• 1 gele paprika
• 100 g shii-takes
• 2 bakjes paddestoelmix (a 100 g)
• 1/2 zakje verse knoflookbieslook (a 20 g), in stukjes
Voorbereiden
In soeppan ui in 2 el olie fruiten. Champignons en kruiden erdoor scheppen en op hoog vuur al omscheppend in 3 min. bruinbakken. Afblussen met sojasaus en sherry. Vleesbouillon toevoegen en bouillon 20 min. op laag vuur laten trekken. Schone doek vochtig maken en in zeef leggen. Bouillon door zeef in andere pan schenken en met lepel vocht uit paddestoelen in zeef drukken.
Bereiden
Paprika in flinterdunne repen snijden. Repen halveren. Paddestoelen schoonvegen. Grote exemplaren in grove stukken snijden, kleine heel laten. Intussen bouillon opnieuw zachtjes verwarmen en op smaak brengen met zout en peper. In koekenpan 2 el olie verhitten en paddestoelen op hoog vuur al omscheppend bruinbakken, vocht laten verdampen. In midden van vier warme soepborden bergje paddestoelen leggen en garneren met bieslook en paprika. Borden op tafel zetten en aan tafel bouillon uit soepterrine erin scheppen.