is bruine forel eetbaar?

De vis is bruin en heeft zwarte stippen.

Zoja hebben jullie een recept?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.6K

Het beste antwoord

ja die kan je eten ,worden ook ierse forel genoemd je kan de buik vullen met groene kruiden en bakken of op deze manier
forel
zout
bloem
125 gram boter
1 citroen

Was de forel onder stromend water en droog ze goed af.
Bestrooi binnen- en buitenkant met zout,
haal ze door wat bloem en schud het overtollige eraf
Verhit de boter in een grote koekenpan tot het goed bruist en leg er de forel in.
Bak ze op een niet al te hoog vuur ongeveer 6 minuten per kant.
Schuif ze regelmatig door de pan,
Besprenkel de forel met citroensap en strooi er wat dille of peterselie over.
Overgiet ze met de hete boter en dien ze direct op
je kan ook een dillesausje er bij maken,maar zonder is het ook heerlijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed

Andere antwoorden (1)

Bruine forel is geen Nederlandse naam, maar een letterlijk uit het Engels vertaalde naam (brown trout). De Nederlandse naam voor de soort is beekforel en hij is uitstekend eetbaar. Zeeforel, beekforel en meerforel zijn dezelfde soort, maar met een verschillend gedragspatroon. Ze moeten allemaal in beken eitjes leggen, maar zeeforellen trekken naar zee, meerforellen vind je in het meer van Geneve en dergelijke.
De meeste recepten stoven de vis in aluminiumfolie, waardoor hij goed gaart (vlees mag niet meer glimmen) en de verfijnde smaak goed uitkomt. Verse vis uit stromend water smaakt over het algemeen erg goed. Veel meer dan zout en peper heb je eigenlijk niet nodig voor de vis zelf. Voor de saus kun je een soort bechamelsaus nemen met wat dille en of tijm (zelf houd ik erg van tijm, dille is het gebruikelijkst). Bechamelsaus maak je eenvoudig met wat roomboter, bloem dat je enige tijd verhit en goed met een garde mengt en dan voeg je wat bouillon toe, totdat de dikte je bevalt, daarna ook wat zout en peper erbij doen.