Waarom wordt ons ingevroren eten altijd derrie bij het ontdooien?

Op een of andere wijze komt ons eten nooit aantrekkelijk uit de vriezer.... als we het dan ontdooit hebben ziet het er zo vies uit dat we het vaak niet durven opeten...

of we nou erwtensoep of stamppot invriezen...
Heeft iemand van u een idee hoe dat komt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
7.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe je toch echt iets fout hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee toch... en denk je dat ik daarom om advies vraag? :-))

Het beste antwoord

Door het invriezen zal het vocht zich van het vet scheiden. Als je gaat ontdooien zal het vocht naar boven treden, het vet is in vastere vorm en zal zich niet vertonen. Als je het voedsel weer verwarmt, zullen vocht en vet zich vermengen, en is het geheel meer toonbaar en smakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik heb daar helemaal geen last van. De gerechten die jij noemt gaan prima in de vriezer.
Misschien moet je niet naar de consistentie kijken als het half of bijna ontdooit is. Gewoon lekker opwarmen, en dan ziet het er weer lekker uit. En smaakt het ook prima. Doe maar eens, le zal zien dat het goedkomt :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat het eten eerst afkoelen voordat je het invriest. Warme lucht bevat namelijk meer vocht dan koude lucht. Wanneer je eten warm en in een afgesloten verpakking in de vriezer plaatst zal het vocht uit de warme lucht in het voedsel blijven en bevriezen. En wanneer je het vervolgens weer ontdooit zal er meer vocht bij het eten zitten dan dat je de eerste keer hebt toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AH!! dat is alvast een goede tip, waarvan ik niet zeker weet of ik die wel opgevolgd heb. Mogelijke oorzaak dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 goede tip, zo doen wij het ook
dan komt het water en de vocht die in het eten zat en het vet komt er helemaal uit omdat het bij nhet ontdooien smelt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eten ingevroren in de magnetron maar wel op lage temperatuur verwarmen. (600)
Het eten onder een ontdooi deksel of een paar gaatjes in de verpakking.
Op het laatst op hoge temperatuur.
Dan moet het lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De antwoorden van Esme en Panteao zijn helemaal goed.
Nog een tip van mij; Als je verse groenten invriest, kook ze dan niet eerst maar blancheer ze. Schoonmaken, even een paar minuutjes in kokend water met wat zout, eruit halen met de schuimspaan, in koud water met ijsblokjes snel afkoelen, uit laten lekken en zo droog mogelijk invriezen. Volgende keer als je ze wilt bereiden, kook je een bodempje water en doe hier dan de bevroren groenten in,kook ze dan gaar, kleinere vlam en deksel erop.
amc