Welke stof veroorzaakt de 'parfum' geur bij rijst?

Telkens als ik mijn rijst afgiet ontstaat er uit de dampen een heerlijke geur, die aan een parfum doen denken. Hoe ontstaat die geur en is dat ook een geur die overeenkomt met een bepaalde parfum of zoiets?

11 jaar geleden
in: Koken
3.3K

Het beste antwoord

De chemische stof heet 2-Acetyl-1-pyrroline, en hoewel in vrijwel alle varianten rijst kan je sporen vinden, zit het in grotere hoeveelheden in de varianten basmati en pandan.
De stof zit ook in andere planten, en de extracten van deze stof zijn ook bruikbaar in parfumerie, dus dat had je goed geraden.
Andere stoffen die chemisch gerelateerd zijn aan deze, en ook van die heerlijke aroma's geven in je keuken kunnen zich vormen door de Maillard reactie, die ontstaat als je eiwitten en suikers verhit boven de 100°C (b.v. als je brood bakt)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vaakzit er jasmijn in en dat ruik je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar de vraag is wat voor stof geeft die jasmijn-achtige geur.