Weet iemand welke room ik in me'n bananentaart moet doen?

Het recept geeft aan 250 ml room en 350 ml slagroom maar nou is mijn vraag wat voor room moet je gebruiken ??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
4.7K

Antwoorden (4)

In dit recept worden dezelfde hoeveelheden aangegeven en betreft het 'zure room': http://allrecipes.nl/recept/5739/bananen-slagroom-cheesecake.aspx

Zure room is room die voor 20% uit vet bestaat, waaraan melkzuurbacteriën zijn toegevoegd. De room is daardoor licht zuur en dik geworden.

Het vetpercentage van slagroom bedraagt 30 à 40 procent.
Amadea
11 jaar geleden
Je kunt er kookroom in doen. Staat in het vak bij de slagroom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kan ook mascarpone gebruiken in plaats van room ,en dat doe je op deze manier slagroom met suiker niet te stijf kloppen dit door de mascarpone roeren.wat druppels citroensap beetje bij beetje er doorroeren. De bananenplakjes kun je erdoordoen of apart doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn best veel soorten room. Je kunt echter niet alle roomsoorten opkloppen en daarom is er slagroom. Die heeft genoeg vet (min. 30%) en andere stoffen waardoor hij opgeklopte lucht kan vasthouden. Deze room wordt ook (room)boter als je maar lang genoeg klopt. Het vet klontert dan namelijk samen en het water wordt afgesloten.

De andere soorten room zijn wel room, maar hebben minder vet. Ze zijn niet stijf te slagen zoals slagroom.
Vaak wordt in een roomrecept ervan uitgegaan dat men het behoorlijk calorierijk zal vinden bij uitsluitend de vette slagroom en daarom neemt men een gedeelte minder vette room. Soms is het ook frisser van smaak met een deel minder zware slagroom.
Ligt aan de rest van de ingredieënten.

In elk geval kan je gewoon een andere soort room erbij nemen naast de slagroom en het maakt niet veel uit welke.

Slankroom is slagroom met minder vetpercentage nl. 25%.
Is dan ook zonder hulpmiddelen niet makkelijk stijf te kloppen en zal sneller inzakken. Qua smaak is er vrijwel geen verschil, je kunt hem dan ook rustig nemen.
Kookroom is praktisch hetzelfde.

Zure room wordt gemaakt door room aan te zuren met melkzuurbacteriën. Hierdoor is hij zuurder van smaak en dikker van constitentie. Zure room heeft 15%-20% vet en wordt meestal gebruikt in sauzen, dressings en desserts. In warme gerechten schift hij als het aan de kook komt. Ik zou hem qua smaak niet bij een bananentaart doen.
Of je moet van een ietwat zurige smaak houden.

Crème fraîche wordt net als zure room aangezuurd met melkzuurbacteriën, maar heeft wel net zoveel vet als slagroom en is alleen wat dikker van constitentie. Hij wordt meestal gebruikt om soepen en sauzen een romige smaak te geven, hij schift namelijk niet door het vetpercentage en is ook voor koude én zoete gerechten heel geschikt. Smaakt wel iets friszuur, maar door het romige niet zo zuur als zure room.
Heel geschikt voor de bananentaart!

Wat ikzelf ook lekker vind is Ricotta of Mascarpone. Dit zijn roomkazen die je met wat melk ook kunt oploppen tot een romig geheel. Net als Mon Chou overigens.
Voorla de Ricotta is heerlijk fris!
amc