Hoe bak ik brood in een combi stoomoven?

Ik wil met boerenmeel zelf brood bakken in een combi stoomoven, maar heb geen recept hiervan. Wie heeft het ooit geprobeerd en heeft het recept voor mij?
Op internet kan ik het (nog) niet vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
22.7K

Het beste antwoord

Ik heb zelf een Miele combi-stoomoven en het zal zo zijn dat de jouwe iets anders werkt. Ze hebben nl. allemaal hun eigen gebruiksaanwijzing en werking.
Een boerenbrood maak ik als volgt;
350 gr. tarwemeel en 150 gr. roggemeel in een kom mengen, kuiltje erin en hierin 25 gr. verse gist verkruimelen met 300 ml. lauwe melk. (niet warmer dan 37 graden). Met 1 theel. zout verkneden tot het een elastisch, niet plakkend deeg is.
Kneed zo'n 7 min. Te lang kneden geeft minder stabiel deeg.
Met een vochtige doek bedekken en 1 uur laten rijzen. Het rijzen kan ook afgedekt in de voorverwarmde oven bij 30 graden C. en 100% vochtigheid, dan zijn 20 min. genoeg.

Haal het deeg dan uit de kom en stort het op een met bloem bestoven ondergrond.Deeg daarna nog even 1 min. van buiten naar binnen zodat alle kneedranden zich in het midden bevinden doorkneden en vorm het dan rond tot een bol. Draai de bol om zodat de bovenkant mooi glad is. Het is van belang dat de kneedranden aan de onderkant zijn, want hierdoor krijg je een mooie gladde oppervlakte. Dit rondwerken geeft het deeg stabiliteit zodat de broodvorm blijft.
Laat deze bol nog 1 min. rusten voor je er een broodvorm van maakt. Daarna tot een brood vormen en met wat meel bestuiven. Bovenop met een mes een paar keer schuin 1 cm. diep insnijden en weer ½ uur laten rijzen.
Bakblik invetten en het brood hierop leggen.
Schuif het blik dan op de 2de laag van beneden in, in een niet voorverwarmde oven van 185 graden C. Laat dan 1 minuut bakken bij 40% vochtigheid.
De tweede stap; schakel de temperatuur op tot 215 graden C. en laat bij 40% vochtigheid nog 40 min. bakken.
Als je erop klopt moet het brood hol klinken, dan is het gaar.

Voor bijv. een volkorenbrood in 4 stappen;
1) 40 graden C. en 100% vocht eerst 10 min. bakken
2) 50 graden C. en 100% vocht dan zo 2 min. bakken.
3) 210 graden C. en 70% vocht, 6 min. bakken.
4) 210 graden C. en 20% vocht 6 min. bakken.
5) 150-170 graden C. 20% vocht 60 min. bakken.
Inschuiven op 3de van onderen.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je snelle antwoord, zelf heb ik ook een miel combi en had dezelfde vraag aan miele gesteld, zij kwamen met hetzelfde antwoord alleen veel later. Alsnog bedankt.

Andere antwoorden (1)

heb er zelf geen ervaring mee,maar misschien heb je hier iets aan,het is wel een wit broodje maar dat kan ook met boeren meel en je kan eventueel de uien weg laten
7 g zout
375 gram bloem
250 ml melk, niet te koud
6 gram gedroogde gist
1 theelepel fijne tafelsuiker
3 eetlepel olijfolie
1 grote ui, in smalle parten
1 eetlepel balsamico azijn
1 volle theelepel bruine suiker
zeezout
Extra nodig: bakblik 26 x 15 cm
Bereiding:
Doe zout, bloem, melk, gist, suiker en 1 eetlepel olijfolie in een kom en kneed
tot een mooi en egaal deeg.
Leg de deegbal in een ingevette kom en laat hem 30 minuten rijzen tot hij
tweemaal zo groot is geworden.
In de tussentijd de ui op een ingevette bakplaat leggen,
besprenkelen met de resterende olijfolie, balsamico azijn en bruine suiker.
Bak de ui zoals hieronder aangegeven zodat hij kan karameliseren.
Schep hem tweemaal om.
Haal het deeg uit de kom en druk het plat op een met bloem bestoven aanrecht.
Rol het lichtjes uit en leg het op een ingevet bakblik (26 x 15 cm).
Verdeel de gekarameliseerde ui erover en bestrooi met zeezout.
Bak het brood zoals hieronder aangegeven.