Hoe zit het met de voedingswaarde van bouillon die gemaakt is van groenten?

Ik maak altijd zelf groentebouillon volgens het volgende recept:
1 laurierblad
2 uien
2 roma tomaten
1 teen knoflook
300 gram prei
60 gram broccoli
350 gram knolselderij
350 gram wortel
Beetje rozemarijn
Selderij (maggi)
Zout
Peper
Kruidenbuiltje tomaat en kip

Ik snijd deze grof laat deze een aantal uurtjes pruttelen en vervolgens passeer ik deze. ( dit betekent dat je de bouillon door een soort van doek heen doet zodat alle stukjes er uit gehaald worden en je echt bouillon overhoud). Nu ben ik aan het letten op wat ik eet en wat voor voedinswaarde daar inzitten. Ik snap dat je normaal gewoon alle voedingswaarde van de producten op moet tellen dus dan zou ik alle voedinswaarde opzoeken van onder andere wortel en prei en de rest en dan bij elkaar optellen. Maar omdat ik al deze ingredienten kook en vervolgens alleen de bouillon overhoud vraag ik me af wat er precies in de bouillon overblijft. Hoeveel calorieen worden er overgedragen van de onder andere groenten aan de bouillon? Worden alle vitamines overgehouden in de bouillon? Hoe moet ik de voedingswaarde van deze bouillon zien/berekenen? Ik snap dat dit misschien enigsinds scheikundig kan zijn maar ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
6K

Antwoorden (2)

Omdat ik het een boeiende vraag vond ben ik even naar mijn voorraadkast gelopen en heb ik op de verpakking gekeken van de bouillonblokjes die ik heb staan. Kant-en-klare bouillon uit de winkel zal allicht veel meer calorieen hebben dan jouw eigengemaakte recept (wat er erg lekker uitziet, dan moet gezegd worden). En wat denk je: kippenbouillon 5 cKal en rund 4 cKal. Dat komt doordat ze nog 0.7% resp 0,5% vet hebben. Jouw recept bevat helemaal geen vet, dus ik zou schatten dat het totaal aantal calorieen, afgerond op 1 cijfer achter de komma, nul-komma-nul is.
En voorts ben ik het eens met een andere reageerder: zorg dat je niet doorslaat in je streven naar de minste calorieen. Je recept bevat nauwelijks iets met calorieen, dat zie je zo. Don't worry, be happy.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal eens met Ritsuka in de reactie!

De wateroplosbare vitamines (bijna alle B-vitamines en C) worden voor een aanzienlijk deel doodgekookt (niet allemaal, er zijn verschillen tussen deze), en de vetoplosbare vitamines (A, D en K) blijven achter met je groente en in je doek, samen met de vezels en het vet.
De mineralen gaan grotendeels in je bouillon zitten (calcium, kalium, ijzer, magnesium...) dus dat is mooi meegenomen, maar de vezels en eiwitten blijven bijna allemaal achter het doek.
Andere belangrijke stoffen (b.v. antioxidanten) zal je toch in je bouillon krijgen, want die zijn vaak wateroplosbaar, en die geven ook vaak de kleur en de smaak aan je bouillon, maar dat is in hele algemene lijnen.

Maar maak je het niet te druk hierover!
Bouillon is een basis voor iets anders, en het belangrijkste is dat je een gezonde vocht binnenkrijgt, dat ook een lekkere smaak geeft aan je rijst, je saus, je soep, couscous, of wat dan ook, want daar zitten de meeste voedingsstoffen.

Ik heb misschien een alternatief voor je:
- Snij je groente in grove, min of meer egale stukken, en leg ze in een dunne laag in een ovenschaal. Besproei met een beetje olijfolie en je kruiden, en rooster deze op 190°C in je (hetelucht)oven totdat alles mooi gaar is en een beetje bruin begint te worden. Dat geeft extra smaak!
- Blus af met een scheutje witte wijn (of water) en kiep de inhoud van je ovenschaal in een pan met kokend water. De eventueel aangebakken restjes van de schaal moet je beslist schrappen en aan je bouillon toevoegen. Roer voorzichtig zodat je de groente niet kapot maakt. Het is helemaal gaar, dus het zal bijna alle smaak aan het water afgeven.
- Laat het geheel ca. 45 minuten zachtjes koken.
- Zeef je bouillon door een doek.
- Breng op smaak met zout en peper.

Nu heb je een heel erg lekker en voedzaam bouillon die iets meer voedingswaarde heeft dan met je eigen methode (zie de link), én je hebt nog je groente -met iets minder smaak, dat wel- die je nog altijd prima kan gebruiken als garnering voor een stuk vlees of vis, een bord couscous of rijst... en als je de niet eetbare stukjes weghaalt (laurier, rozemarijn takjes, enz.) kan je deze alsnog pureren en als groentesaus gebruiken voor b.v. een bord pasta, of toevoegen aan b.v. een aardappelpure of een tomatensaus.

Eet smakelijk!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Dat klinkt erg lekker!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterker nog: het IS erg lekker!! :-)
Zo maak ik b.v. couscous of gierst. Ik voeg wat reepjes vlees, of als ik het 100% vegetarisch wil houden kikkererwten uit een potje, en het is niet alleen ongelofelijk lekker, het is ook een supergezonde, complete maaltijd die geen enkele vitamine of aminozuur mist (oké B12 zit er niet veel in, maar goed...)