Kun je vanillesuiker vervangen door vanille-extract en natuurlijke zoetstof?

Ik hou erg van bakken, en daarom probeer ik ook veel recepten uit. Omdat ik geen suiker mag, gebruik ik natuurlijke zoetstof. (denk aan Stevia, Tagatose, etc.) Maar in veel recepten heb je ook een zakje vanillesuiker nodig. Kun je vanillesuiker veranderen door vanille-extract en natuurlijke zoetstof?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
26.1K

Antwoorden (4)

In de bron staat het volgende:

Variatie op vanillestokje: 1 tl vanille-essence of 2 zakjes vanillesuiker (gebruik dan iets minder griessuiker).

Je kan het dus gewoon gebruiken ter vervanging.

Toegevoegd na 1 minuut:
Even ter verduidelijking. Het is weliswaar een ander recept. Maar het komt erop neer dat een vanillestokje, vanille essence en vanillesuiker uitwisselbaar zijn. Dus dan kan dat ook in andere recepten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, dat kan makkelijk. Extra zoetstof toevoegen is eigenlijk niet nodig.
Je kan de vanillesuiker zo vervangen door vanille-extract. Let wel even op de goede dosering: extract is erg snel te veel.
De reden dat er suiker in het zakje vanillesuiker zit, is om het sterk geconcentreerde vanilline (= natuur-identiek alternatief van vanille) makkelijker doseerbaar te maken. De suiker dient als drager (vergelijkbaar met maltodextrine in zoetstof-poeder).
11 jaar geleden
Het gaat om de smaak en geur van vanille. Je kunt vanillesuiker dus gewoon vervangen door vanille extract of - essence. Enkele druppeltjes hiervan zijn al voldoende om het aroma/smaak van vanille in je gerecht te hebben.
Je kunt er dan gewoon wat natuurlijke zoetstof aan toevoegen, om het zoete te verkrijgen, want extract of essence zelf is niet echt zoet.
amc
11 jaar geleden
ja dat kan je zonder toevoeging van suiker gebruiken ,maar dan de extract ,want in de essence zit ook suiker ,maar de extract kan je zelf ook maken en gaat heel lang mee misschien heb je er iets aan als je regelmatig bakt alleen nu heb je er niets aan ,want je moet geduld hebben ,maar misschien voor later
1 fles wodka
8 - 10 goede vanillestokjes (meer mag ook)
1 borrelglaasje

Schroef de dop van de fles wodka, schenk het borrelglaasje vol en zet apart.
Snijd de vanillestokjes met een scherp mes open, maar laat aan 1 uiteinde
aan elkaar zitten.
Stop de stokjes in de fles, schroef de dop er weer op en zet koel en donker weg.
Drink nu het glaasje wodka leeg,of geef het aan je man

Vervolgens schud je de fles enkele keren per week en wacht zeker 8 weken, maar langer is nog beter.

neem goede, vlezige vanillestokjes, niet die verdroogde dorre stokjes die je in het kruiden rek in de supermarkt kunt vinden.
Ik kocht ze bij de Sligro, 12 stuks voor ± 15 euro.
maar als er bij jullie op de markt een noten kraam ,of buitenlandse kruiden.olijven kraam staat kan je ze daar ook vinden