Hoe lang is een aangebroken zakje sultana-rozijnen houdbaar???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
9.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een aangebroken zakje rozijnen (sultana's of andere) is nog heel lang houdbaar, zeker wel een jaar. Rozijnen zijn lang houdbaar doordat ze gedroogd zijn, het zakje beschermt ze alleen tegen vuil en een beetje tegen vocht. Zolang rozijnen droog bewaard worden zullen ze goed blijven, maar ze kunnen door meer uitdrogen wel harder worden of een beetje wit gaan uitslaan door het kristalliseren van de suiker die er van nature in zit. Droog bewaren is het beste.

Het beste antwoord

Indien je ervoor zorgt dat het zakje goed afgesloten blijft, kan je ze nog wel een jaar bewaren, want ze zullen niet snel beschimmelen zolang er geen zuurstof bijkomt.
Je loopt wel het risico dat ze 'muffiger' worden, als er een jaar verstreken is.
Ze zullen ook verder indrogen en daardoor harder worden en zelfs na inweken zullen ze toch niet meer zo lekker sappig worden.
Misschien een goede tip; als ik rozijnen overhoud en de houdbaarheids datum is al een tijdje verstreken, giet ik er een laag rum bij en sluit de zak af (ik koop altijd die verpakkingen met zip-lock sluiting) en zet ze in de koelkast. Op die manier krijg je heerlijke rumrozijnen die heerlijk zijn in gebak of bij een toetje. In alcohol blijven ze sappig en gaan nog langer mee. De rum wordt helemaal opgenomen door de rozijnen
en hierdoor drogen ze niet snel uit.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc dat is een goed idee rum bij de rozijnen.ik heb hier een bijna volle zak staan,dus morgen naar de slijter!

Andere antwoorden (1)

Als je het luchtdicht verpakt en bewaard in ieder geval tot de datum op het pakje, maar vaak langer omdat het een gedroogd product is.