Hoe maak je een mooi gepocheerd ei ?

Bij de chinees krijg je op je bami/nassi altijd een mooi compact gepocheerd ei. Mij lukt dat nooit: alles loopt uit in het water in lange slierten. Hoe doe je dat eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3.3K

Antwoorden (9)

Ingrediënten
1 dl azijn
Eieren
Zout

Bereiding:
Maak een pan met warm water klaar om de gepocheerde eieren in warm te houden
Breng een andere pan met water, zout en de azijn aan de kook
Zorg ervoor dat het water heel zachtjes kookt
Het oppervlak moet nauwelijks bewegen
Neem zeer verse eieren
Breek een ei in een kopje en laat het heel voorzichtig tegen de rand van de pan in het water glijden
Laat het drie minuten pocheren
Het water moet niet meer koken
Als het eiwit wat uitloopt draai het dan met een vork om de dooier
Haal het ei met een schuimspaan uit het water
Snij er eventuele rafelige uiteinden vanaf
Laat het in de pan met warm water glijden, waar het warmgehouden wordt tot het gebruik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deur een scheutje azijn in het water te doen. En zo vers mogelijke eieren te nemen.
De azijn zorgt er voor dat het eiwit niet uitloopt en meteen stolt, zodat je vrijwel geen uitlopers krijgt.
Je moet het ei eerst in een klein kopje of bakje breken en niet meteen in de pan laten plonzen, zodat je het er voorzichtig in kunt gieten. Het water moet ook niet echt borrelen maar eigenlijk net tegen de kook aan zitten.

Je zult het wel een paar keer moeten oefenen, maar dan zul je zien dat het al veel beter gaat. Je kunt zelfs als je de lichte azijnsmaak die het ei krijgt niet lekker vindt, het nog even in schoon water leggen om die smaak er weer af te spoelen. Zelf vind ik het een beetje hóren bij een gepocheerd ei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
snap de min niet. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, standaard wraakminnetje vermoed ik. Of iemand die vond dat het recept er al stond, maar ik hou niet zo van knippen en plakken ,en soms wil je ook weten WAAROM je dingen doet bij het koken. Daar leer je van, niet van recepten opvolgen.
paulus811
14 jaar geleden
Ik snap de min ook niet, dus gooi er een plusje tegenaan.
Naast het toevoegen van azijn, zoals hierboven al aangegeven, gaf een tv kok ooit de tip om het water in de pan zachtjes te laten ronddraaien. Dit zorgt er ook voor dat het ei netjes in het midden blijft, zodat je mooie ronde eieren zonder uitlopers krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Kan aan mij liggen, maar ik vind azijn gewoon echt niet lekker bij m'n eitje, zéker niet, als ik het voor m'n ontbijt op toast wil eten....
Ik neem een tamelijk grote pan, die flink-borrelend kookt, met véél zout in het water. Dan, zoals al gezegd, met een lepel 'draaikolkjes' maken in het water, en daar het ei in laten glijden, gelijk vuur laag onder de pan. Na hooguit 2 min. met een schuimspaan eruit halen en even uit laten druipen.(Ik maak 2 eitjes per keer)

In Engeland kan je siliconen'schelpen' krijgen, die in het kokende water drijven - die moet je alleen even met wat boter insmeren, vóór je je eitje erin doet. De pocheertijd is dan wél iets langer - 3 á 5 min. M'n zusje heeft ze, en is er erg enthousiast over, dus als er eens iemand die kant op gaat, kan je vragen of die ze mee wil nemen voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze (leuke) site staan korte filmpjes waarin de diverse pocheer mogelijkheden worden uitgelegd.
http://www.foodtube.nl/search/?search_id=pocheren&search_type=search_videos&x=33&y=14
Succes ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn moeder is Engelse en die had uit Engeland een speciaal pannetje voor gepocheerde eieren. Twee kuipjes in een speciaal pannetje en onderin kon je water verwarmen.
Ik ben al jaren op zoek naar zo'n pannetje, maar kan hem nergens vinden.
Ik heb wel een alternatieve manier voor eieren. Wat olie in een glas doen, daar het ei in doen en dan in een pannetje met water laten koken. Let wel op dat je glas hittebestendig is, natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zet een klein glas met daarin een stukje vershoudfollie
erin neer doe het eitje erin en maak de follie stevig dicht dmv een knoopje .(hoe strakker het eitje zit hoe mooier)
deze kun je vervolgens in het water laten zakken.
zodra het eitje klaar is eruit halen en voorzichtig de follie
openen en het eitje eruit halen.
werkt perfect!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn man doet het ei in een gewoon boterhamzakje (eerst insmeren met wat olie) en knoopt dat dicht. Op die manier kun je er meer tegelijk doen, zo hebben we met de kerst een voorgerecht met gepocheerd ei gemaakt voor tien mensen tegelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Benodigdheden voor 4 stuks:

4 Kakelverse eieren (maximum 6 dagen oud, anders wordt het eiwit te vloeibaar)
1/2 glas alcoholazijn
1 brede kookpot, minstens 10 cm hoog
2 kommen met koud water
Water

Bereidingswijze:

1.Doe water in kookpot (hoeveelheid : tot een rauw ei volledig onderstaat
2.Giet er de azijn bij
3.Laat aan de kook komen
4.Breek elk ei in een kopje. (4 eieren, 4 kopjes) Uiteraard mag de dooier niet breken
5.Als het water kookt, met een spatel in het water roeren tot er zich een draaikolk vormt. Stop een kopje met ei tot in het kokende water en laat het ei in het midden, in dat draaikolkje, glijden.
6.Geef weer een draaiende beweging aan het water en zo verder tot alle eieren in het water liggen.
7.Snel werken is wel de boodschap
8.Na ongeveer 2,5 tot 3 minuten is het ei gaar genoeg. De dooier moet dus nog vloeibaar blijven. Schep met een schuimspaan de eieren nu voorzichtig over, in een kom met koud water.
9.Neem nu de eitjes één voor één uit de kom met koud water en snij met een bot tafelmes de overtollige sliertjes weg. Doe dit terwijl het ei in de handpalm rust.
10.De eieren weer in een andere kom met koud water leggen.

Weetjes:
Na ongeveer drie keer pocheren moet het kookwater vervangen worden. Meer azijn toevoegen helpt zelfs niet meer...
De gepocheerde eitjes kunnen een tijdje van tevoren klaargemaakt worden. Vlak voor het opdienen warm je ze 1 minuutje op in kokend gezouten water. D dooier zal niet hard worden.