Kun je alle soorten fruit door elkaar gebruiken ,als je jam wil maken?

Bijvoorbeeld, pruimen en bosbessen etc...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
18.1K

Het beste antwoord

Ja, dat is zeker mogelijk. Je moet er alleen een beetje rekening mee houden dat de smaken ook bij elkaar passen, zodat je niet alleen een bittere smaak hebt, maar ook een zoetje tenzij je juist een bittere smaak wilt of juist een zoete .
Zo is bijv. een jam van rabarber en aardbeien erg lekker zoet of je neemt juist alleen rabarber, die zodra hij met suiker en citroensap ingekookt is, door toevoeging van klein gehakte nootjes gember en gembersiroop een pittigere smaak geeft.

Je kunt dus ook steenvruchten combineren met zacht fruit maar kook dan wel altijd de pitten mee die je in een apart zakje/doekje mee laat koken en later verwijdert.
Dit geeft veel meer smaak.

Een advies; Neem altijd niet te rijpe vruchten, liefst nog ietwat zurig. Zijn ze erg zoet en dus rijp, dan werkt de pectine minder of zelfs niet meer. De pectine zorgt ervoor dat de jam ook geleert, dus steviger wordt.
Vruchten met van nature weinig pectine; kersen, aardbeien, meloen, perzik, ananas, vijgen, mango, peren en rabarber. Bij deze vruchten moet je altijd geleisuiker gebruiken (deze is verrijkt met pectine) Je kan natuurlijk ook pectinerijke vruchten
aalbessen, veenbessen, zwarte bessen, appelen, kruisbessen, pruimen, kweeperen en citrusvruchten vermengen met pectine-arme vruchten.

Er is altijd een mogelijkheid dat de jam mislukt. Niet elk jaar zijn de vruchten hetzelfde. Het ene jaar kunnen ze wel meer/minder zon hebben gehad en zuurder/zoeter zijn of meer /minder water bevatten.

Mocht de jam dan na opening te vloeibaar blijven (te veel water) breng ze dan opnieuw aan de kook met een geleermiddel of met aalbessen- of appelgelei.

Mocht de jam niet smeerbaar zijn doordat hij gekristalliseert is, ( te lang gekookt of te weinig zuur in de vruchten); breng opnieuw aan de kook en doe er wat citroensap bij of heet water voor het gebruik en meng goed door.

Bij beschimmelde jam ( pot niet goed afgesloten of proviandruimte te vochtig) haal je de schimmellaag eraf, kookt de jam opnieuw en sluit de steriele potten als de jam nog gloeiend heet is.

Tot slot; vul de jam heet in gesteriliseerde potten, sluit nog heet af en zet ze op hun kop op een dubbelgevouwen theedoek weg. Tijdens het afkoelen trekken ze dan vacuum.

Toegevoegd na 12 minuten:
Enkele lekkere combi's; abrikozen met ananas of -frambozen.
Smaken als vanille, kardemom, apricot-brandy of citroenkruid blaadjes op het eind erbij zijn ook lekkere extraatjes. Kan ook met perziken ipv. abrikozen.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan. Het is natuurlijk wel even experimenteren wat een lekkere combinatie is. Ook zijn er vruchten die minder pectine bevatten, waardoor de jam "slapper" wordt. In dat geval kun je wat meer geleermiddel toevoegen.
bamibal
11 jaar geleden
Als ik jam maak, kook ik het fruit eerst. Zorg wel dat het fruit gelijktijdig kookt, dus even groot snijden.