Wie heeft er wel eens zelf Crème brûlée gemaakt en heeft het recept voor mij?

Ik zoek dus niet naar recepten van Internet. Want die zijn er zo veel, en allemaal verschillend, dat ik echt niet weet welke nou juist is.

Dus ik zoek echt een recept van iemand die het ook daadwerkelijk een keer gemaakt heeft. En die mij ook de do's and don'ts kan vertellen.

11 jaar geleden
in: Koken
2.2K

Het beste antwoord

ik heb het wel vaker gemaakt en eigenlijk is het vrij simpel.
Je begint met het voorverwarmen van de oven op 150 graden C. Zet er vast een braadslee in waarin je ovenvaste schaaltjes zet. Ik neem altijd ramequins, dat zijn van die platte ronde schaaltjes met zo'n geribbelde rand, maar je kunt natuurlijk ook vuur-/ovenvast glas nemen ofzo. In de braadslee leg ik wel een handdoekje, waarop ik de schaaltjes zet.

Meng nu 450 ml. slagroom met 65 gr. suiker in een pannetje en zet op middelhoog vuur.
Laat het goed heet worden, zodat de suiker goed oplost en blijf dus roeren.
Klop in een kom 6 eidooiers, vanille uit een stokje of -extract uit een flesje en evtl. (is erg lekker als je het toevallig in huis hebt) enkele lepels Baileys, met een garde, tot een goed gemengd geheel.
De Baileys is natuurlijk niet zoals het origineel hoort, maar mijn gasten vonden het wel lekkerder! Is natuurlijk je eigen keus, je kan het ook weglaten.
Voeg nu bij de eieren een klein scheutje warme room en blijf roeren, doe weer een scheutje erbij Kleine scheutjes hè, ong. 2 eetl. en blijf constant roeren met de garde en als je zo 1/3 deel v.d. room hebt toegevoegd en er goed doorheen gemengd hebt, kan de rest van de warme room erbij. Je hoeft nu niet meer bang te zijn voor klontjes.
Doe de custard nu in de ovenschaaltjes en vul de braadslee met kokend water uit de waterketel. De ovenschaaltjes moeten tot halverwege in het hete water staan. Bak ze zo in 50-60 min. tot ze stevig zijn.
Laat ze nu op een rooster op kamertemperatuur afkoelen, dek ze na 1 uurtje af en zet ze in de koelkast tot ze helemaal goed koud zijn (ca. 3-4 uur). Je kunt ze zo bewaren tot het opdienen.

Haal ze dan uit de koelkast en strooi over elk schaaltje een laagje fijne suiker. Schud het behoedzaam zodat de suiker zich goed verdeelt en schud het teveel suiker eraf.
Smelt met een brandertje de suiker door er kort heen en weer over te gaan maar zorg ervoor dat de vlam de suiker niet raakt. De gesmolten suiker wordt nu karamel en de koude custard zorgt ervoor dat de suiker een hard laagje wordt.
Je kunt de schaaltjes ook onder de grill zetten als je geen brandertje hebt.
Serveer nu direct. Dit zijn overigens de hoeveelheden voor 6 schaaltjes, aanpassen dus als je er minder nodig hebt.

Toegevoegd na 17 minuten:
De handdoek moet je er vochtig inleggen en die moet er ook inblijven bij het bijgieten van het water, Misschien was dat niet helemaal duidelijk.
amc
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Voor de klassieke (4 pers) neem je; 475 ml. goed vette slagroom (50%), 4 el. witte basterdsuiker, ietsje zout, vanille, 3 eierdooiers en om te bestrooien 1 eetl. basterdsuiker per schaaltje.

Andere antwoorden (2)

ingrediënten voor 4 personen
de crème:
•25 cl room
•25 cl melk
•2 vanillestokjes
•12 eieren
•100 g kristalsuiker
het suikerlaagje:
•2 eetlepels bruine suiker
•2 eetlepels kristalsuiker
bereiding
de crème:
•Giet de room en de melk in een kookpot.
•Snij de vanillestokken overlangs door en schraap met een mespunt de zaadjes uit de peulen. Voeg deze toe aan het mengsel van room en melk. Voeg ook de peulen toe aan het mengsel, want ze geven extra smaak.
•Verwarm het mengsel op een matig vuur, zodat de vanille smaak kan afgeven. Roer regelmatig eens met de garde. Het mengsel hoeft niet te koken!
•Neem twee mengschalen. Breek de eieren en scheid de eigelen van het eiwit. Doe dat zorgvuldig en let erop dat er geen stukjes eierschaal in de eigelen belanden. Het eiwit gebruiken we niet voor deze bereiding.
•Klop de dooiers los met de garde en voeg er de suiker aan toe. Meng alles zorgvuldig, maar let erop dat je het mengsel niet bleek en schuimig klopt.
•Giet het warme mengsel van melk en room al roerend bij het mengsel van eigeel en suiker. Verwijder de peulen van de vanillestokken.
•Laat dat mengsel nu rusten tot het beetje schuim op het mengsel verdwenen is (ongeveer 20 tot 30 minuten).
•Tip: Dit mengsel kan je gerust een dag op voorhand maken.
•Verwarm de oven voor op 90°C.
.Vul de schaaltjes met het eiermengsel en plaats ze op de ovenschaal.
•Bak de crèmes brûlées gedurende minstens 1 uur in de oven van 90°C.
•Door even met de schaaltjes te schudden kan je de stevigheid van de crème testen.
•Laat de schaaltjes goed afkoelen. Serveer een crème brûlée niet koelkastkoud.
het suikerlaagje:
•Meng de kristalsuiker en de bruine suiker in een blender of een koffiemolen. Maal alle suiker fijn. Nu heb je de ideale suikermix om straks voor het krokante laagje te zorgen. Een overschotje kan je bewaren voor later.
afwerking:
•Strooi een fijn laagje van de suikermix over het oppervlak van elk schaaltje met crème. Gebruik een zeefje om een egaal laagje te verkrijgen.
•Smelt de suiker met behulp van de gasbrander. De suiker moet smelten en carameliseren, maar mag niet verbranden!
•Let op: Werk de crèmes een voor een af. Strooi dus telkens suiker over één schaaltje crème en carameliseer het suiker meteen daarna.
(Bekijk het filmpje).

Toegevoegd na 7 minuten:
Zelf heb ik hem ook gemaakt en was heerlijk! Jeroen geeft je een goede uitleg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na een tijd op zoek te zijn geweest naar een goed recept voor creme brulée heb ik de beste delen van verschillende recepten gecombineerd en daarmee een foolproof recept gemaakt.

Belangrijkste tip: hou het in de gaten als het in de oven staat en haal het er niet uit als het nog te zacht is.
De oventijd verschilt bij de grootte van de schaaltjes.

Ik verdeel de créme over 4 schaaltjes, maar dit recept is makkelijk genoeg voor 6 "echte" créme brulée-schaaltjes.

Bereidingstijd: Langer dan 1 uur

Ingrediënten voor 6 personen

- 200 ml volle melk
- 250 ml room
- 100g suiker
- 5 eierdooiers
- 1 vanillestokje
- 4 eetlepels (riet)suiker voor caramellaagje

Optioneel:
- Likeur naar smaak, bijvoorbeeld limoncello

Hulpmiddelen

- Oven
- Zeefje
- Mixer
- Ovenschaal
- Brulée brander

Voorbereiding

- Verwarm de oven voor op 125 graden.

Bereidingswijze

1. Kook de melk zachtjes met het opengesneden vanillestokje. Haal wel eerst het merg uit het stokje en houd dit apart.
2. Laat de melk even afkoelen. Weeg ondertussen de suiker af en doe dit in een kom.
3. Zeef de melk over de suiker en roer dit goed door.
4. Voeg al roerend de room toe.
5. Scheid de dooiers en voeg deze samen met het vanillemerg toe.
6. Mix het geheel 3 minuten goed door. Doe dit gelijk na het toevoegen van de eierdooiers.
7. Verdeel het mengsel over de schaaltjes.
8. Zet de schaaltjes in de ovenschaal en vul de ovenschaal met water tot dit aan de rand van de kleine schaaltjes staat.
9. Zet de ovenschaal met het water en de kleine schaaltjes voor ongeveer 1 uur en 20 minuten in de oven. Blijf het tussendoor controleren voor de juiste gaarheid!!
10. Wanneer ze klaar zijn: laat ze iets afkoelen. Schep er dan een lepel (riet)suiker over en maak een knapperig karamellaagje met de brander.

Succes met dit verrukkelijke recept.