Moeten bakplaten al tijdens het voorverwarmen in de oven?

Wanneer je de koekjes op de plaat wil leggen moet de plaat toch uit de oven en die is dan gloeiend heet, dus niet handig.

11 jaar geleden
in: Koken
6.2K

Het beste antwoord

Nee hoor een bakplaat hoef je niet voor te warmen.
Ik verwarm zelfs de oven niet voor.
Op veel verpakkingen staat dat je de oven moet voorverwarmen
op een bepaald aantal graden.
Dit is gedaan om zo een zo nauwkeurig mogelijke bereidingstijd te kunnen geven op de verpakking van het product, omdat elke oven een andere opwarmtijd heeft.

Je kan dus een hoop gas/elektra besparen door het product direct in de oven te doen en niet apart voor te verwarmen. (met uitzondering van enkele specifieke recepten).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat werkt niet voor alle ovens.
Degene die ik heb, verwarmd voor met de turbo stand.
Dit houdt in dat er in korte tijd een zeer hoge temperatuur in de oven wordt rond geblazen. Als je dan bv je pizza er in hebt liggen, dan heb je grote kans dat hij uitdroogt/verbrandt.
Het voordeel; hij is binnen enkele minuten op temperatuur.

Andere antwoorden (3)

Nee de bakplaat hoeft niet voorverwarmd te worden in de meeste gevallen de oven wel.
11 jaar geleden
Een bakplaat waar je koekjes of ander baksel op moet leggen moet nooit voorverwarmd worden, dat is onwerkbaar. Je verwarmd wel de oven voor. Even logisch nadenken. Als de oven heet is, word de bakplaat in een minuut warm als hij in de oven geschoven wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor koekjes enzo hoeft dat niet nee, maar als je een zelfgemaakte pizza in de oven wil doen is het bijna een must. Aangezien pizza niet heel lang in de oven hoeft wil het wel eens voorkomen dat de bodem niet helemaal krokant wordt. Als je start met een hete bakplaat heb je dat probleem niet meer.