Als ik het product waarin ik amandelspijs wil gebruiken niet meer bak, moet ik dan wel eieren door de spijs roeren? Deze blijven dan dus rauw.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
6.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb voor Sinterklaas spijs gemaakt van amandelmeel, zoetstof, theelepeltje rozenwater en ± 2 eetlepels slagroom ipv ei. Ik heb mijn bereidingswijze niet vermeld aan mijn bezoek en die vonden het - dus zonder vooroordeel - erg smakelijk. Gezien de complimenten.

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je kant en klare amandelspijs bedoelt uit een pakje uit de winkel. Voor recepten wordt die wel eens losgeroerd met ei. Wil je echter geen ei gebruiken, dan kan je het ook met een klein beetje melk losroeren, of met een scheutje citroensap. Dit beinvloedt echter wel de smaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt de spijs bewaren in een afgesloten doos in de koelkast. In dat geval hoef je er geen ei door te doen. Binnenkort bak ik weer kerstbrood. De spijs heb ik al gemaakt en dat is dus de spijs, citroenrasp en citroensap en een ei. dat staat een dag of tien in de koelkast te rijpen. Dan is het het lekkerste.
Maar als je een product met rauw ei niet vlot verwerkt, lijkt me dat niet aan te bevelen. Bewaar de amandelspijs liever zoals ze is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt doorgaans te panisch gedaan over rauwe eieren. Tiramisu, chocolademousse, omelet Siberien en dergelijke producten bevatten allemaal rauw ei. Je kunt dit beter niet eten als je zwanger bent of verlaagde weerstand hebt.

Amandelspijs zonder ei lijkt me erg lastig. Waar bind je het dan mee? Of gebruik je kant en klaar amandelspijs? In ieder geval kan het niet heel veel kwaad. Salmonella is vervelend, maar doorgaans niet dodelijk en de kans dat je besmet raakt is niet zo groot. Gewoon de hoofdweg oversteken is gevaarlijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt prima amandelspijs maken zonder ei, veganisten lusten ook amandelspijs ;)

Zorg dat je een goed biologisch amandelmeel hebt (uit de reform/natuurwinkel bijv)
en meng het met geraspte citroenschil en een cremige honing. Probeer uit hoeveel door te checken of het blijft plakken aan elkaar (de binding) Je kunt ook binden met moutstroop of de zoetere agavestroop.
Wil je alleen geen rauw ei gebruiken door salmonella twijfel en je wilt geen iets andere smaak, dan kan je ook aangemaakt eiwitpoeder gebruiken.
amc
11 jaar geleden
ja natuurlijk moet je er ei in doen.
hoe denk je dat de bakkers hun amandelspijs van de fabriek krijgen? juist ja met ei er in.
je moet de spijs natuurlijk wel in de koelkast bewaren, maar dat spreekt voor zich.
dat ei heb je nodig voor de binding.