hoe lang kun met frituur vet als je gemiddeld 2 keer per week frituurd ?

ook vanwege de gezondheid

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.6K

Antwoorden (6)

na 5 weken:De frituurolie moet hoognodig worden vervangen wanneer ze stroperig en donker van kleur wordt en gaat schuimen (gemiddeld na 10 bakbeurten).
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ben je dus te laat in mijn ogen bij die verschijnselen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het hangt er ook vanaf wat je frituurt en wat voor pan je hebt.
Frieten gaat vrij lang goed, kroketten geven veel rotzooi in je vet. Vis en ander spul met een deegkorstje is dramatisch. Als je dan ook nog een pan hebt zonder 'koudezone' is het heel snel gebeurd met je gezonde vet.
Je moet het vervangen na 6-8x gebruiken dus in jouw geval elke 3-4 weken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
• Verhit frituurolie tot maximaal 180° C.
• Dep frieten en kroketten droog alvorens ze onder te dompelen in de frituurolie.
• Doe nooit te veel frieten of kroketten ineens in het draagmandje. Wanneer je dit wel doet, daalt de temperatuur van de olie zeer snel en kunnen de frieten of kroketten door
het gebrek aan warmte onvoldoende snel dichtschroeien en zullen ze meer vet opnemen.
Dergelijke grote temperatuursschommelingen bevorderen bovendien de vorming van afbraakproducten in de olie.
• Laat de gefrituurde gerechten uitlekken op absorberend papier, dan zijn ze minder vet zodra je ze op je bord schept.
• Verbrande restjes versnellen het afbraakproces van olie. Verwijder ze daarom telkens na

Frituurvet kan je ongeveer 10 frituurbeurten gebruiken, als het gaat walmen, schuimen of stinken doe je het weg, haal restjes na het frituren uit de pan met een schuimspaan, als je veel gepaneerde producten frituurt, is het vervangen eerder nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wissel de olie na 8-9 bakbeurten, mits je de olie niet heter gestookt hebt dan 190 graden. Is het te heet geweest, moet je eerder wisselen. Ook als het vet een week of 10 gestaan heeft, en er wat minder in gebakken is, kun je het beste ook wisselen. Ten slotte: het beste vet om in te bakken is kokosvet. Het is wat duurder , maar het minst slechte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het olie is kan je ze na elke frituurbeurt door een neteldoek gieten en de olie koel wegzetten. Verlengt aanzienlijk de levensduur van de olie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Frituurvet is niet chemisch maar als je het na 20 keer bakken nog gebruikt kan dit schadelijk zijn. in jou geval dus 10 weken op zijn hoogst!