Japans eten, Wat zit er toch boven op de kip teriyaki ? Krokante knoflook ?

Vanavond weer lekker Japans wezen eten, boven op de kip teriyaki liggen kleine plakjes/stukjes die heel knapperig,krokant en lekker zijn,(ze waren ongeveer zo groot en dik als fijn amandelschaafsel.) ik vind ze heerlijk en zou ze zelf ook graag in de keuken willen gebruiken, toen ik de ober vroeg wat toch dat spul was ? had hij het over knoflook ? uit de toko? Het was druk, dus ik wilde niet langer aandringen, maar hoop dat misschien iemand hier een idee heeft wat dit
ingrediënt was ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Het beste antwoord

Dat is inderdaad gefrituurde knoflook.
Je kan het kopen maar dat is best duur (zie bron)
Je kan het ook zelf maken door knoflook in plakjes te frituren in een laagje olie in een wok. Dan uitnemen en uit laten lekken op keukenpapier.

Toegevoegd na 9 minuten:
n.b. op een echte teriyaki hoort trouwens geen knoflook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En de olie kan je gebruiken als lookolie.
Lekker op rucola
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt lekker!
Wat ook lekker is, is om er dan nog wat gedroogde pepertjes in mee te frituren. Dan heb je een zalige wokolie.

Andere antwoorden (2)

Dat is idd knoflook, dun gesneden plakjes die -net als amandelschaafsel- geroosterd worden op de plaat. Erg lekker in de biefstukrolletjes met lenteui :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
normaal zit er op kip teriyaki geroosterde sesamzaadjes ,maar misschien plaats gebonden en hebben zij knoflook gebruikt ,die je op een wokplaat of oven kan roosteren ,schaaf of snij de knoflook flinterdun en bestrooi licht met zout en leg ze op een plaat en laat ze op 180 gr.roosteren voor 5 a 10 min.hou het wel in de gaten want ze zijn vlug zwart