Hoe is de verhouding gedroogde gist tegenover verse gist?

Ik wil graag een broodje maken waarin 15 gram verse gist moet. Ik heb momenteel enkel zakjes gedroogde gist van 11 gram voorradig.
Weet iemand hoeveel gedroogde gist ik moet gebruiken om aan het equivalent van de 15 gram verse gist te komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
48.9K

Het beste antwoord

De verhouding tussen droge gist en verse gist is ongeveer 1: 2,5. Met andere woorden, voor een recept waarin 25 gram verse gist moet worden toegevoegd, kan men deze vervangen voor 10 gram droge gist.

Nu heb je vijftien gram verse gist nodig, dus kun je dat vervangen door 6 gram gedroogde gist (ongeveer een half zakje).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij grotere hoeveelheden kan je gerust 1op3 nemen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt ; het is ook ongevéér.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke antwoord.