Ik zoek een nieuwe inbouwoven maar begrijp zo'n beetje de helft van alle kreten en termen niet..waar moet ik op letten?

Wat betekent bijv: een statisch programma of op multiniveau?
Wat is een (geforceerde) mantelkoeling? En een solo oven of conventionele oven? Wanneer kies je voor een heteluchtoven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.6K

Het beste antwoord

Waar je op moet letten is wat wil jij met de oven doen ? voor pizza's afbakbroodjes en taarten is een hete lucht oven perfect. voor brood baken is onder en bovenwarmte goed geschikt en voor een kip is de grill de juiste oplossing. Statisch is alleen boven of onderwarmte. multiniveau is dat je op meerdere roosters onder en boven in kunt bakken/braaden. een solo oven heeft aleen onder en bovenwarmte en vaak ook een grill en een conventionele oven heeft er een hete luchtoven bij. Mantelkoeling is meerstal dubbelglas in de deur zodat de buitenkant niet warm wordt. Sommige hebben er ook nog een magnetron functie bij. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij is een statisch programma als je het plateau stil kunt zetten. B.v. bij vierkante schalen die niet kunnen draaien. Een combi oven is wel handig, zo heb je oven, magnetron en grill in één. Het voordeel van een heteluchtoven is dat de warmte wordt verspreidt door een fan, dit zorgt weer voor gelijkmatige garing. Er zijn tegenwoordig ovens met een dubbele fan die beiden een andere richting opdraaien. Het bakresultaat is perfect bij deze ovens.

Het beste als je een oven wilt kopen is om je eigen wensen op een rijtje te zetten en hiermee naar de winkel te gaan, anders zie je door de bomen het bos niet meer. Denk er goed over na waar je hem het meeste voor gaat gebruiken. Prijs zegt ook niet altijd alles, ik heb onlangs een combi oven gekocht voor maar 160 euro en hij doet het perfect, is erg makkelijk te bedienen en schoon te maken.

Een aantal punten om op te letten:

* draaiplateau of ovenplaten
* moet er een magnetron bij inzitten
* inhoud
* grill
* goed schoon te maken
* capaciteit (watt)
* prijs
* bedieningsgemak